Marketing in the Groundswell af Charlene Li og Josh Bernoff (2009)
Charlene Li og Josh Bernoff opstiller i bogen Groundswell tre områder der skal testes inden man begiver sig i kast med tilstedeværelse på sociale medier, det første er “POST”, det andet er “Social Technographics Profile” og det tredie punkt er mål (objectives).

POST – People, Objectives, Strategy, Technology
Det handler om mennesker
Groundswell er dig og mig, bloggere, læsere, kommentatorer og alle os som har en mening og giver udtryk for den. Som virksomhed med interesse i markedsføring skal du have et mål, du skal have et klart defineret formål med at være tilstede på sociale medier og du skal være klar over at det også har konsekvenser, du kan f.eks. ikke bare bakke ud, uden at det påvirker andres opfattelse af dig og dit firma. Du eller den person som repræsenter dig eller dig firma, er den som skaber din digitale tilstedeværelse.
Det handler om mennesker, det sociale web. En klar målstætning er det næste skridt, du skal vide hvad du vil, hvad du regner med at få ud af at være repræsenteret på det sociale web og først og fremmest skal du have en klar idé om hvad du kan give eller tilføre til din målgruppe. Strategi og valg af medier er helt afhængige af målgrupper og målsætninger.
Social Technographics Profile
Lidt af en genistreg, brug dette værktøj til at bestemme hvilke medier du skal benytte i din marketing, udfra land, aldersgruppe og køn. Desværre er Danmark ikke med og jeg tror ikke at hverken Sverige eller Tyskland kan bruges.
Opdelingen kan bruges, hvilket dokumenteres i bogen Groundswell. Valget af medie er afhængigt af hvilken profil målgruppen tilhører. Forrester har masser af materiale, i praksis skal dette fremskaffes før der kan laves en strategi.
Målsætning med digital tilstedeværelse
Hvorfor vil du på Facebook, Twitter, Youtube? Hvorfor starter du en blog?
Når man husker på at succesfuld tilstedeværelse på sociale medier oftest handler om at have noget at give, er det måske værd at tænke over hvad du kan give, hvordan du kan gøre din målgruppes liv en lille smule bedre, hvordan du kan tilføre din målgruppe noget, og endnu bedre, noget specielt som dine konkurrenter ikke har mulighed for at tilbyde.
Groundswell er super inspirerende og absolut værd at læse også selvom den har nogle år på bagen og MySpace på det tidspunkt var det største sociale medie.










