NQ: Involvering med sociale medier af Jacob Bøtter (2010)
NQ: Involvering med sociale medier af Jacob Bøtter, er henvendt til ledere i større virksomheder og bogen er en udfordring til ledelsen, som får 55 konkrete forslag til hvordan de med sociale medier kan involvere alle de mennesker som udgør virksomhedens berøringsflade på nye måder. Involvering med sociale medier udgør en vægtstang som kan gøre virksomhedens udvikling bedre i alle led af organisationen.

Mange virksomheder og institutioner er bange for at afgive magt og monopol på viden. Når man som leder har læst denne bog, vil man være bange for ikke at afgive i hvert fald en del af kontrollen. De 55 eksempler på involvering med sociale medier Jacob Bøtter beskriver, indeholder så mange og så store belønninger at det ikke kan betale sig at vente.
Involvering i sociale medier
Et af de bedste eksempler på involvering med sociale medier er faktisk bogen selv. Som Jacob Bøtter skriver i indledningen: “Først da jeg involverede alle mine kolleger i Wemind, mine 500 venner på Facebook og de 4.000 der følger mig på Twitter… skete der noget.” Her kan det tilføjes at et andet led i kæden, nemlig markedsføringen, bl.a. er overladt til bloggere som mig.
NQ er en bog om ideer, realistiske ideer, som kan gøre en virksomhed bedre på stort set alle punkter. Jeg holder meget af det engelske ord “leverage” som direkte oversat betyder at løfte, men som har nogle implicitte betydninger som at vokse, at blive bedre, o.s.v. Med ideerne og eksemplerne i NQ bliver man som leder opmærksom på felter i hele organisationen, som kan løftes til et højere niveau ved at tage sociale medier i brug.
55 muligheder
NQ er ikke en håndbog i sociale medier, NQ er et katalog over 55 muligheder for, med involvering i sociale medier, at få hjælp fra kunderne til produktudvikling, at få virksomhedens ansatte til at bidrage til strategiudvikling, at gøre både intern og ekstern kommunikation mere dynamisk og uafhængig af tid og sted samt at involvere hele virksomheden i skabelsen af social kapital.
Bogen er overordnet inddelt i tre afsnit, Tendenser, Projekter og Individ. Tendenser ser på hvad der rør sig ude i den store verden, Projekter er forslag til hvordan virksomheden kan drage nytte af involvering med sociale medier og Individ giver læseren nogle eksempler på hvordan selv små ændringer i vaner og tænkemåder kan have stor effekt.
Hvert af de 55 eksempler er desuden opdelt i en idé eller et postulat med en lille forklaring, derefter punktet metode, som indeholder god information om hvad man skal tænke på, hvorfor man skal tænke over idéen og hvorfor man skal overveje at udføre idéen og eksemplet afsluttes med et “I praksis”, som oftest indholder rigtig gode, og ofte danske, eksempler på virksomheder som har haft succes med at involvere sig med sociale medier i forhold til konkrete problemstillinger.
Anbefaling
NQ: Involvering med sociale medier kan absolut anbefales, ikke blot bør bogen være pligtlæsning for enhver leder, den er en inspiration til alle med interesse i at udvikle engagement i sociale medier og alle som har interesse i hvordan sociale medier kan bruges som løftestang til produktudvikling, kundeservice, personalepleje, informationsdeling, m.v.










