Skriv kvalitetstekster, ikke til Google “SEO” tekster!
”Content is King” lyder et af de ældste SEO mantraer, som nu, efter i en periode at have være trynet af den evige rival ”Links is King”, er kommet til magten igen, ikke mindst fordi Google for alvor har sat fokus på kvalitet.
Indhold er mere end tekst, det kan være podcast, video, billeder, osv. men ikke desto mindre er det langt de fleste websites, som benytter tekst som primært indhold, og derfor kan det undre at kvaliteten af den overvejende del af disse tekster er af meget ringe kvalitet.

Den type tekster jeg behandler i denne artikel er primært marketing tekster, uanset om det er af ”visitkort” typen eller gennemtænkt content marketing.
I det følgende vil jeg forsøge at sælge en ny iPhone til Hanne.
Tekst til Google
Der er, som jeg ser det, to primære årsager, den første er at man ikke kan skrive ordentligt, det er undskyldt og det kan man lære, den anden er de såkaldte SEO tekster, hvor der serveres en sludder for en sladder indeholdende søgeordet her og der og allevegne.
En sjov anekdote i forhold til SEO tekst er, at de folk, som er dygtige affilates, i dag skriver ”SEO tekster” på flere tusinde ord, med solid research, totalt optimeret og målrettet. De gamle spam SEO tekster falder som bambusblade for Googles nye tiltag.
Tekst til Hanne
Det er en god idé at tænke lidt over hvad du skriver om, hvem din målgruppe er og hvad du forventer målgruppen får ud af din tekst.
Når du får lavet design og kode til din hjemmeside vil du gerne have noget der er professionelt og virker, dine tekster skal skrives i samme ånd. Større firmaer med budget til marketing hyrer professionelle tekstforfattere, men det er ikke alle der har råd til det, og så må man lære det selv.
Desværre har jeg indtrykket af at mange, i forhold til tekstskrivning, har nogle blokeringer, både i forhold til at skrive og i forhold til at lære at skrive gode tekster. Journalister, forfattere og tekstforfattere har ikke lært at skrive uden at øve sig, faktisk har de fleste af dem taget en lang uddannelse, hvor de har øvet sig hver dag.
Steven King har skrevet en bog Om at skrive (On Writing) og lære at skrive godt, og selvom bogen er på et par hundrede sider kan budskabet skæres ned til tre ord: LÆS og SKRIV. Bogen er oversat til dansk og kan absolut anbefales.
Q & A med Hanne
Som udgangspunkt har man en forhåbning om at det man skriver bliver læst, i hvert fald hvis man publicerer på Internettet.
Hvad du skriver om er afhængigt af dine eller din forretnings mål. Du skriver altså tekster, som har relation til din forretning og dine produkter eller services.
SEO Tip: Opbyg dine sider sådan at de naturligt via interne links peger på din forretnings vigtigste produktkategorier:
- Forsiden – generisk søgeord.
- Kategoriforsider – bred definition af kategorien.
- Underkategoriforsider – niche beskrivelser.
- Produktsider – specifikationer og anvendelsesmuligheder.
Hvem er Hanne?
Dine tekster skal meget gerne læses af målgruppen. Derfor skal din målgruppe være defineret, f.eks. i form af 4 delgrupper eksemplificeret med hver sin persona.
En persona er en fiktiv person, som fungerer som arketype for hver sin delgruppe.
En god måde at komme i gang med at oprette personas, er at tage en eksisterende kunde, give vedkommende et andet navn og opbygge en ”virkelighed” for personen, som du allerede kender gennem din forretning.

Eksempel på en persona (alt er frit opfundet):
Billede | |
Navn | Hanne Hansen |
Karakteristika som kunde | Foretrækker fornavn og en uformel men distanceret tone.Kan flirte let med forretningsforbindelser, har aldrig ført til involvering. |
Køn | Kvinde |
Alder | 35 |
Hvad motiverer personen? | Professionel ærgerrighed, Nysgerrighed, at bruge sin uddannelse med visuel kommunikation. |
Hvad betyder noget | At gøre tingene grundigt og ordentlig, at få ros. At være smart og understrege sin erhvervskarriere. |
Familie | Single, to større brødre, mor og far bor sammen |
Gode venner | Marie fra CBSMikkel fra gymnasiet (nu gift og far til 2)Emma fra folkeskolen (gift og skilt, ingen børn) |
Bolig | Andelslejlighed på Frederiksberg. |
Opvækst og skolegang | Parcelhus v. Damhussøen, Rødovre, folkeskole 9. kl – gymnasie med fokus på statistik og kommunikation. |
Uddannelse | Danmarks Medier og Journalisthøjskole – visuel kommunikation. CBS – M.Sc.: Psychology and Business Administration. |
Stilling og ansvarsområde | Projektleder med reference til Marketing Chefen. |
Rådighedsbeløb efter alle udgifter | 8.000,- |
Fritidsinteresser | Løber, Ser TV serier, læser bøger og blogs, Naturoplevelser i forældrenes sommerhus. |
Foreningsengagement | Er helst fri, deltager helst kun i firmarelaterede arr. |
Brug af medier | Nyheder på TV, streaming af serier på Netflix og HBO, iPad, iPhone, Mac |
Indbakke ideelt på nul. Har signatur i e-mail. | |
Sociale medier | LinkedIn, Instagram, Facebook |
Følger fagblogs og nyheder | Børsen, Lederne, Metro på vej til kontoret. |
Med et billede og lidt fantasi, kan man godt forestille sig Hanne, hvad Hanne er interesseret i og hvordan man bedst kommunikerer med Hanne.
Som nævnt, er mit mål at sælge den nye iPhone til Hanne.
Til at starte med har jeg 3 udfordringer:
- Hvordan fanger jeg Hannes opmærksomhed?
- Hvordan fastholder jeg hendes interesse?
- Hvordan får jeg Hanne til at foretage en handling (køb, læs mere, tilmeld nyhedsbrev, etc.)?
Ad. 1. Hvordan fanger jeg Hannes opmærksomhed?
Først forsøger jeg at vinkle artiklen så den indeholder emner jeg ved Hanne er interesseret i, f.eks. ved at se på hendes uddannelse, som omfatter emner som psykologi og visuel kommunikation. Hanne er interesseret i signalværdien af en smartphone, samt mulighederne for at bruge den i forretningsøjemed og ikke i tekniske specifikationer.
Jeg vælger derfor at skrive en artikel om en ny business app som kan analysere den psykologiske profil af ejeren af en bestemt e-mail konto.
Nu mangler jeg bare at finde den rigtige overskrift, som kan fange Hannes opmærksomhed i det sekund det varer for hende at skimme min overskrift og begynde at læse, dette gøres f.eks. ved at appellere til Hannes følelser.
Ad. 2. Hvordan fastholder jeg hendes interesse?
Hanne har læst de første linjer og nu skal hun fastholdes. Gode billeder er et must for Hanne som interesserer sig for visuel kommunikation. Dernæst stiller Hanne nok spørgsmålet, hvad betyder dette for mig? Hvis jeg har appen og kan se chefens psykologiske profil, tænker Hanne, det kunne være spændende, hvis han har den er det derimod ikke så godt.
Fastholdelsen sker groft sagt med stok og gulerod og i teksten kommer jeg med antydninger af det lækre design af mobiltelefonen (på billederne) og at appen kører bedst på den nye generation af smartphones.
Ad. 3. Hvordan får jeg Hanne til at foretage en handling?
Hvorvidt vi kan få Hanne til at købe her og nu afhænger af mange ting, bl.a. designet og Hannes økonomi, men vi kan måske få hendes e-mail adresse imod at lade hende se om chefen har downloadet appen.
Hvor finder jeg Hanne?
Hanne er meget fokuseret på karrieren og holder derfor mest til på LinkedIn. Her er tonen saglig og erhvervsorienteret, hvilket passer Hanne godt. Facebook og Instagram tjekkes lejlighedsvis, men er ikke stedet at fange Hannes opmærksomhed.
SEO Tip: Jeg ved det er gammeldags, men hold dit indhold på dit eget domæne, også diskussioner. Det er efter min mening hul i hovedet når f.eks. DR lægger alle diskussioner over på FB.
Det er usandsynligt at Hanne abonnerer på mit RSS feed, hun følger mig heller ikke på hverken Twitter, Facebook, G+ eller andre steder, så jeg må opsøge Hanne.
Hanne er på LinkedIn ret ofte, mest om aftenen eller på en regnvejrs lørdag eftermiddag. På linkedIn findes en række grupper, som Hanne måske er medlem af, så der poster jeg min artikel. Dette kan følges op af annoncer, men det er en anden snak.
Hvornår er Hanne online?
Tjek statistikker, men et godt bud er tirsdag og torsdag sidst på eftermiddagen, onsdag om formiddagen og fredag lidt over middag. Genudsend evt. lørdag eller søndag eftermiddag.

Sådan skriver du til Hanne
De fleste skribenter har deres egen stil, det har du også og det skal du holde fast i. Din skrivestil skal passe til dit temperament og den måde du kan lide at agere på. Er du typen til det, kan du skrive kontroversielle eller provokerende artikler, er du den stille type må du kompensere med grundig research.
Overskriften er det vigtigste!
Hvis ikke Hanne læser overskriften, læser hun ikke noget.
Her er 5 hurtige tips til bedre overskrifter:
- Brug tal.
- Brug spændende adjektiver som utrolig, let, sjov, osv.
- Ved brug af lister, brug et unikt rationale eller udgangspunkt, f.eks. principper, måder, tricks, tips, osv.
- Brug hvad, hvorfor, hvordan og hvornår.
- Lov noget (du kan holde).
Her er nogle gode skriveregler:
- Brug korte afsnit med spændende overskrifter, det er mest effektivt online.
- Tjek for stavefejl og grammatik.
- Giv dig god tid til at skrive, redigere, slette, skrive, læse korretur, omskrive, osv.
- Tjek fakta og lav research om emnet.
- Læs et par artikler som du kan forestille dig Hanne læser og se hvordan andre gør.
- Alle kan lære at skrive bedre.
- Lav en grundig søgeordsanalyse så du kan se hvilke ord Hanne bruger når hun søger.
Hvis du vil fange og fastholde Hannes (og Googles) interesse, skal der leveres kvalitet, du kunne jo ikke finde på at lægge halvdårlige overbelyste produktbilleder online vel?
Skriv til Hanne ikke til Google!
Alle billeder er Creative Commons fra Wikimedia.org.






