≡ Menu

Google mobil algoritme opdatering 21. april 2015

Google: Flere mobilvenlige sites i søgeresultaterne på mobil

Der skal ikke herske nogen tvivl om at Google mener det alvorligt når de fortæller at websites der ikke er mobilvenlige, vil blive negativt påvirkede når opdateringen, som er på alle sprog, bliver rullet ud fra den 21. april 2015.

Langsom hjemmesideIllustration fra Searchengineland

Hvad skriver Google om mobilvenlig visning?

Google fremhæver dels i nedenstående artikel, dels på Page Speed Insights siden, specielt 3 punkter som er vigtige for at en webshop eller hjemmeside bliver betegnet som værende mobilvenlig:

  • Hurtig indlæsning.
  • Læsbar tekst.
  • Afstand mellem klikbare elementer.

Dette kommer vi tilbage til.

Google har de sidste år arbejdet hårdt på at give brugerne det bedste indhold, vel at mærke indhold som kan læses, og her er udviklingen henimod en opjustering af mobilvenlighed som parameter i relevansberegningerne helt naturlig.

Jeg mener helt klart at advarslen skal tages alvorligt og at det er enhver SEO konsulents pligt at fortælle kunderne dette.





Googles blog post (26.02.15) oversat

I artiklen ” Finding more mobile-friendly search results” på Googles officielle Webmaster Central Blog skriver Google:

Citat start (egen oversættelse og kursivering):

” Når det gælder søgninger på mobile enheder, skal brugerne have det mest relevante og opdaterede resultat, uanset om informationerne findes på en mobilvenlig hjemmeside eller i apps. I takt med at flere og flere benytter mobile enheder til at tilgå internettet, tilpasses vores algoritmer til disse brugermønstre. Vi har tidligere foretaget opdateringer for at sikre at et website er konfigureret ordentligt og er muligt at se på moderne enheder. Vi har gjort det lettere for brugerne at finde mobilvenlige hjemmesider og vi har introduceret App Indexing for at kunne fremdrage brugbart indhold fra apps. I dag annoncerer vi to vigtige ændringer som vil hjælpe brugerne til at finde mere mobilvenligt indhold.

1. Flere mobilvenlige websites i søgeresultaterne

Begyndende den 21. april, udvider vi brugen af mobilvenlighed som et ranking signal. Denne ændring vil påvirke mobilsøgninger på alle sprog over hele verden, og ændringen vil have en signifikant effekt på vores søgeresultater. Som konsekvens heraf, vil brugerne lettere kunne finde relevante søgeresultater af høj kvalitet, optimeret til deres enheder.”

Citat slut.

Læs artiklen på engelsk: ”Finding more mobile-friendly search results” hvor der også er links til de tiltag Google har foretaget på området de sidste par år.

Det andet punkt der nævnes er en nærmere beskrivelse af App Indexing.

En logisk konsekvens af at det iflg. sidste afsnit af ovenstående vil blive lettere at finde mobilvenlige websites, er at det bliver sværere at finde ikke-mobilvenlige websites.

En signifikant effekt på Googles søgeresultater

Når jeg har gjort mig den umage at oversætte teksten fra Google, er det fordi der er opstået tvivl om hvor alvorligt Google mener det denne gang eller om der bare er endnu en skræmmekampagne fra Googles side.

Jeg er meget sikker på at Google mener det alvorligt, det sker ikke fra den ene dag til den anden, men det vil sandsynligvis hurtigt slå igennem og trækket fra Google er logisk, da andelen af trafik fra mobile enheder for de fleste websites ligger mellem 25 og 50% og er stigende.

Google har løbene arbejdet på at identificere hvad der kendetegner et mobilvenligt website og det er disse kendetegn der får større vægt i Googles algoritme.

mobil og pc visning

Hastighed

Google har længe haft fokus på hastighed, som i dag allerede er en integreret del af algoritmen. Websites med langsom load tid, uanset om det er mobilvenligt eller ej, vil blive degraderet og bliver allerede degraderet. Et eksempel på Googles test af hastighed på mobil er ovenstående billede med en rød ”slow” knap.

Tilpasset design

Har et website Responsivt Web Design (RWD) er dette godt på vej til at blive betegnet som mobilvenligt. Der er dog et par krav mere, det ene er hastigheden, det andet er at teksten kan læses og det tredje, og nok vigtigste krav, er at der skal være tilstrækkelig afstand mellem klikbare elementer (links) til at selv en fummelfingret morfar kan klikke uden at ramme en reklame eller lign. Det meste af dette opsættes i CSS.

Tilpasset indhold

Til et responsivt design hører også tilpasning af indholdet, så det er mest logisk at bruge på en lille mobilskærm og så brugeren både kan finde rundt og finde de gode tilbud og guldkorn, din hjemmeside er sat i verden for at promovere.

Få lavet dit website mobilvenligt nu!

Mine kunder får klar besked: Se at få lavet din webshop eller hjemmeside mobilvenlig nu!

Allerede i slutningen af januar, var flere SEO folk (bl.a. David Naylor) ude med nyheden og det var ikke til at tage fejl af, at de også mente at dette både er logisk og at det vil få store konsekvenser for ikke-mobilvenlige websites, hvilket indirekte blev bekræftet af bl.a. John Mueller og Jennifer Slegg fra Google.



Google mobil algoritme opdatering 21. april 2015
Når Googles algoritmeopdatering 21. april 2015 slår igennem vil det kun være mobilvenlige webshops og hjemmesider der vises i søgeresultaterne når folk søger på en mobil.
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Skriv en kommentar