Analyse af Phantom opdateringen
Opdateringen er døbt “Phantom” af Glenn Gabe fra G-Squared Interactive som også har analyseret resultaterne.

Phantom opdateringen, som er den 2. i rækken (den første var 29. april) og Gabe har som det første bemærket at opdateringen ikke stemmer overens med mønstrene i hverken Panda eller Penguin opdateringerne. Opdateringen er også ubekræftet af Google, deraf navnet.
I lighed med Panda, rammer denne opdatering også indhold og det er specielt gået ud over “Sådan gør du” artikler og blandt de hårdest ramte websites er HubPages, eHow, WikiHow, og Answers.com.
I følge Glenn Gabe er Phantom opdateringen en hel del værre end Panda nogen sinde har været og opdateringen har ramt “tynde sider” bredt og hele domæner er smidt ud af indekset på grund af tyndt indhold.
Phantom opdatering rammer hårdt
HubPages, som er en samling af 870.000 mini sider med forskellige emner mistede den første uge efter Phantom 1, 22% af trafikken fra Google Search.
Tilsyneladende tager denne opdatering hellere for meget end for lidt.
Google benægter at der er tale om Panda eller Penguin og iflg. SEJ skulle Gary IIlyes fra Google Webmaster Trends have antydet at der var ændringer på vej i centrale dele af Googles Hummingbird algoritme.
Opdateringen har heller ikke noget med tiltaget fra 21. april med belønning af mobilvenlige hjemmesider på smartphones.
Google Knowledge Graph
Google Knowledge Graph, også kaldet Open Graph eller Graph Search, ligger nok nærmere til grund for ændringerne, som rammer på domæne niveau, modsat Panda, der som hovedregel rammer sider.
De 5 grundpiller i Google Hummingbird er:
- Information Retreaval (IR) Score
- Link Score
- User Data Score
- Technical Score
- Open Graph Score
Knowledge Graph, eller Open Graph, beskriver jeg som en vurdering af data om relationer og her spiller Googles egne tjenester formodenlig en rolle, men andre sociale signaler er også en del, hvilket du kan læse mere om i artiklen om Google Hummingbird algoritmen.






