Gratis tools fra Google
Google SEO tools er gratis og kræver i basis udgaverne ingen programmering eller andet der sætter en stopper for projekterne, nogle tools fungerer optimalt med Regular Expressions, andre med andre former for kode, men her gennemgås kun de tools der ikke kræver andet end ”click and play”.
1. Google Analytics
Dashboards
Google Analytics Dashboards finder du øverst til venstre i Analytics:

Når du klikker på ”Nyt betjeningspanel” kommer der en pop over hvor du skal vælge hvilken type dashboard (betjeningspanel) du vil have, her vælger du ”Importér fra galleri”:

Du kommer derefter frem til siden hvor du vælger hvilket dashboard du vil have.
Der er flere sorteringsmuligheder, hvoraf den vigtigste er listen over kategorier. Læg mærke til at der til brug for SEO både kan sorteres på Anskaffelse og på Organisk søgning. Der ud over findes dashboards til stort set alle former for tracking af digital marketing aktiviteter.

Anbefalede SEO Dashboards
Occam’s Razor fra Avinash Kaushik
Acquisition Snapshot fra Loves Data
En fin detalje er at du har de segmenter der er oprettet i de forskellige dashboards liggende og kan bruge dem i dine egne dashboards og analyser.
Rapporter
Rapporter er de visninger du får når du benytter venstre menu i Google Analytics. De overordnede kategorier er:
- Målgruppe – er statistikker omkring brugerne, geografi, demografi og brugeradfærd er blot nogle af de punkter man kan måle på.
- Anskaffelse – hvor kommer brugerne fra, hvordan har de fundet dit website og mange flere gode informationer om hvordan websitet klarer sig på markedet.
- Adfærd – er statistikker over den måde brugerne bruger dit website, f.eks. hvor længe de opholder sig på en side, hvor mange sider de ser per session, osv.
- Konverteringer – e-handel, tilmeldinger til nyhedsbreve, m.v. registreres her og er for webshops de vigtigste rapporter i Analytics. Det kræver dog at e-handelssporing m.v. er korrekt opsat, hvilket rigtig mange af de websites jeg har haft under behandling ikke har været. Der er kun én ting der er værre end ingen data, det er forkerte data.

Der er rigtig mange spændende rapporter i GA og disse kan hver i sær danne grundlag for en hel artikel.
Segmenter i rapporterne er en god måde at få specifikke data om f.eks. trafik fra søgemaskiner (Organisk Trafik) eller trafik fra sociale medier (Occam’s Razor).

2. Google Webmaster Tools
Google Webmaster Tools er rigtig godt til at tjekke dit websites sundhed, søgeord brugt til at finde websiden, mest besøgte sider, m.v.
Ud over Websitets betjeningspanel og Websitemeddelelser ligger følgende punkter:
Søgefunktionens udseende
En oversigt over hvordan forskellige elementer fra dine websider vises i Googles søgeresultater.

Det er her du får hjælp til strukturerede data.
Søgetrafik
Her findes de søgeforespørgsler dine sider er blevet fundet på, en oversigt over links til dit website og en ditto om interne links opdelt pr. side.
Det kan lige tilføjes at Google ikke viser alle de links til websitet, de har registreret, så her får man mere ud af at benytte tools fra f.eks. Majestic.
Google-indeks
Se hvor mange sider Google har indekseret og se hvordan Google opfatter dit website når der kun ses på de indholdssøgeord Google vurderer som værende vigtigst.

Gennemgang og testværktøjer
Se om Google har problemer med at crawle dit website, se dit website med Googles øjne med Googlebot-simulatoren, eller test din robots.txt fil.
I Google webmaster tools finder du også to vigtige test værktøjer, nemlig:
Testværktøj til strukturerede data (Rich snippets)
Strukturerede data er informationer til søgemaskinerne, som efter fælles vedtagne regler, kan læses af maskiner. Reglerne som Google benytter er Microdata fra Schema.org og du kan også læse mere om dette på Googles egen side om Google Schema.
Det anslås at antallet af besøg fra mobiltelefoner i gennemsnit vil overgå antallet af besøg fra web. Det betyder at du risikerer at miste rigtig meget trafik hvis dit website ikke er mobilvenligt. Der er bl.a. forlydender om at Google helt vil udelukke websites der ikke er mobilvenlige fra deres søgeresultater for smartphones.
De to tools ligger under punktet Andre ressourcer, hvor der også findes Google Places, m.v.
3. Google AdWords
Data fra Google AdWords bør være opsat så de trækkes ind i Google Analytics.
Blandt de vigtigste informationer, er data om hvilke søgeord (og landingsider) der konverterer.
Benytter man ikke AdWords, er Google Keyword Planner stadig et af de bedste tools der findes på markedet for danske søgeord og søgeordsanalyser.
Keyword Planner
Find søgeord
Få idéer til relaterede søgeord, og find konkurrenternes søgeord og få det hele listet med med anslået trafik og konkurrence.

Find trafik estimater pr. søgeord
Sæt klik budpris til 1.000 og dagligt budget til 1.000.000 kroner, så er du sikker på at blive “vist øverst” i trafikestimatet, hvilket med andre ord betyder at Google AdWords vurderer at søgeordet vil blive eksponeret X antal gange hvis søgeordet er placeret som nummer 1.
Jeg finder denne metode med trafik estimater mere brugbar end antal estimerede søgninger, men det er nok en smagssag, det giver bare bedre mening i min verden.
Listen over søgeord, med anslået månedlige søgninger, konkurrence og anslået antal månedlige visninger for nummer 1 (max. priser for AdWords) i Google, kan downloades som Excel fil og her nemt bearbejdes, også i Google Drev.
4. Google+
Google+ er det eneste sociale medie Google har fuld kontrol over. Der er anslået 2.2 mia. G+ konti, men iflg. Business Insider, er det kun 9% som aktivt bruger deres konto.
Det formodes at signaler fra G+ og G+ firmasider påvirker Googles syn på et website, så alene af den grund kan det anbefales at oprette en Google+ profil.
Søgning
Google+ søgning giver mulighed for at søge på tags, personer og emner og giver et andet billede og inspiration til nye vinkler på kendte søgninger. Søgninger i Google+ kan danne basis for søgeords brainstorm.
Markedsføring
Brug alle de Google kanaler der er ressourcer til. Hellere et sted 100% end 4 steder 25%. Google+ og en Google+ firmaside er et godt sted at starte.
5. YouTube
YouTube fungerer ligesom søgning i Google+ på den måde at man får andre og anderledes resultater end på Google. Søgemaskinen på youtube.com er verdens næst mest brugte søgemaskine efter Google.
6. Google Developer
Jeg er ikke udvikler og nøjes derfor med nedenstående tools, som alle har relevans i forhold til SEO.
Google page speed tool
Google vægter load hastighed som et væsentligt kriterie, specielt nu hvor der er fokus på mobilvenlig visning. Googles Page Speed Insights Test Tool måler i følge mine erfaringer load tider til at være langsommere end f.eks. load hastigheds værktøjet fra Pingdom.com, ikke desto mindre kan det faktisk lade sig gøre at få hastighederne for websites betragteligt op med gængse metoder som browser caching, grafikoptimering og minificering af koden.
Sideindlæsning hastigheds tool
Google Drive
Google Drive er ikke mere SEO end Word og Excel, men giver mulighed for at dele dokumenter i teams.
Google Schemas
Rich Snippets frembragt med strukturerede data er noget Google værdsætter og du hjælper Google med at forstå, og dermed indeksere, dit websites indhold bedre.
7.Think With Google
Think With Google hører til I den creative afdeling for SEO. Find nye idéer med Google Trends, og find data om brugen af smartphones i 48 lande.

Screen shot fra: Think With Google
8. Google Søgning
Sidst men ikke mindst har vi søgemaskinen Google, som med de rette kommandoer giver uvurderlige oplysninger om websites, specielt i forhold til SEO analyser.
Kommandoer
Der kan ved hjælp af forskellige kommandoer oprettes tilpassede søgninger som f.eks. viser alle sider indekseret fra et domæne eller alle sider med et bestemt ord i titlen.
Google søgning med søgekommandoer er et af de bedste SEO værktøjer når der skal laves analyser.
Liste over søgekommandoer i Google:
Kommando | Bruges til |
+ | Find G+ Pages +seonautdkseo eller blodtype AB+ |
@ | Find social profil som @ulsrup |
# | Find populære hashttags |
– | Fjern ord fra søgningen f.eks. Golf – bil |
” “ | Eksakt søgning, “samme ord i samme rækkefølge” |
site: | Find alle sider fra domæne eller subdomæne, f.eks. Site:seonaut.dk |
link: | Find alle sider der linker til siden eller sitet, f.eks. Link:seonaut.dk |
OR | “Eller”, find f.eks. WM i fodbold 2010 OR 2014 |
info: | Indhent informationer om en URL, inkl. Googles cached version, f.eks. Info:seonaut.dk |
Med ovenstående kommandoer, nogen erfaring og lidt kreativitet, kan man nærmest gennemføre en hel SEO analyse.
Google og kvalitet
Vi har hver især brug for Google og vi arbejder alle hårdt på at øge vores organiske trafik og ranke øverst på vores søgeord. Det gør vi ved at analysere Googles algoritmer for at komme så tæt på den perfekte balance og dermed blive anset for at være det bedste resultat.
Google har også brug for os som brugere til at drive Googles forretning for AdWords og andre former for annoncering og data mining. Derfor holder Google fokus på kvalitet og Googles algoritme er bygget op sådan at den til stadighed kan levere de bedste søgeresultater til brugerne.
At Google analyserer trafik og brugere, og indretter sig efter disse data, er meget tydeligt i forhold til Googles store fokus på mobilvenlighed. Når omkring 50% af en virksomheds brugere ser websitet på en lille mobilskærm, må virksomheden tilpasse sig, især når trenden er stigende.
Dette gælder både for Google og for os som benytter Google som markedsføringskanal.






