Sammenkobling af Google Analytics og Webmaster Tools
Google har for nogle år siden stoppet muligheden for at se trafik for specifikke søgeord i Analytics. I dag er det kun med AdWords at søgeordene bliver kendte for dig, ellers må du nøjes med “Anvendte søgeforespørgsler” fra Webmasterværktøj.
Det vi i dag kan se i Webmasterværktøjer er, hvilke links til dit website Google har registreret (og vil vise), hvilke søgeforespørgsler der har ført til besøg, og dermed til trafik, samt sitelinks.
Disse data opsamles i Google Webmasterværktøj og med datadeling opsat, kan oplysningerne læses i Google Analytics også.
I forbindelse med SEO og indsamling af data generelt, er det rigtig godt at få koblet Google Analytics og Google Webmaster sammen og det er ganske let.

Foto: Wikimedia
Mennesker og robotter
Google Analytics handler om mennesker og adfærd.
Oplysninger til dig om dine besøgende:
- Hvor mange besøg har der været?
- Hvordan finder folk dit website og hvor kommer de fra?
- Hvilke sider læses mest og hvilke produkter køber folk?
- Hvad laver folk på din hjemmeside?
Google Webmasterværktøjer handler mest om robotter.
Oplysninger til søgemaskinerne fra dit website:
- Hvordan ser Googlebot dit website?
- Kan og må Googlebot crawle dit website?
- Hvike søgninger (anvendte søgeudtryk) fører til trafik?
- Er der fejl i din opsætning af websitet?
- Hvem linker til dit website?
Guide til Webmaster – Analytics datadeling
For at få mest muligt ud af din SEO bør du få lavet sammenkoblingen hurtigst muligt, det tager under 10 minutter og nedenfor får du en trin for trin guide til hvordan du gør.
Sådan opsætter du datadeling mellem Webmasterværktøj og Google Analytics:
Tjek om der er lavet en korrekt sammenkobling:
Log ind på din Google Analytics konto
Gå til punktet: Anskaffelse –> Søgemaskineoptimering –> Forespørgsler

Aktiver data i Webmasterværktøj i Google Analytics
Når du har klikket på linket til ” Konfigurer datadeling med Webmasterværktøj” ankommer du til siden ”Ejendomsindstillinger”.
Scroll ned til bunden af siden:

Du får nu Google Webmasterværktøj åbner i et nyt faneblad.
Der vil for de fleste kun findes et eller ganske få websites på listen:

Findes dit website allerede på listen, markeres det, og du skulle være klar til at godkende, spring de næste par billeder over.
Findes dit website ikke på listen skal du tilføje det via linket (knappen) nederst på siden.
Du får først en ”pop up”, hvor du skal godkende at du går videre til Webmasterværktøjer:

Klik OK.
Google Webmasterværktøj åbner nu på en ny fane:

Klik på den røde knap yderst til højre ”Tilføj et website”.
Her indtaster du den præcise URL til dit website, hvis du benytter HTTPS skal dette med.

www.website.dk eller https://www.website.dk med eller uden www.
Når du har indtastet domænet og klikket på fortsæt få du denne skærm:

Da du allerede er oprettet med en Google konto i Google Analytics, kan du klikke på Alternative metoder og bekræfte via din Google Analytics konto:

Klik på bekræft og er alt i orden får du denne glade meddelelse fra Google:

Der er nu opsat datadeling mellem Google Webmaster og Google Analytics.
Der går et par dage før du kan se data fra Webmasterværktøjer i Analytics.
Skulle der, mod forventning, være problemer, så kør proceduren igen så du er sikker på ikke at have klikket forkert.
Googles guide til sammenkobling af Webmasterværktøj og Google Analytics findes her: Guide fra Google.






