≡ Menu

Optimeret søgeordsanalyse baseret på Google Keyword Tool

Brug god tid på at finde søgeord

Sammendrag: Dit valg af søgeord er afgørende for om din SEO bliver en succes. Søgeord som konverterer, som ikke har så meget konkurrence og som rammer dit produkt lige på kornet.
Antal ord: 1402

Søgeord er fundamentet for SEO

Valget af søgeord ekstremt vigtigt fordi du bygger hele din SEO investering op over dem, de er fundamentet i SEO.

Det er ikke for ingen ting at SEO også kaldes søgeordsoptimering.

Derfor skal du lave eller have lavet en god og grundig analyse af hvilke søgeord der både har mange søgninger og få konkurrerende sider. Der er også andre parametre til udvælgelse af de bedste søgeord, hvilket bliver beskrevet nedenfor.

De bedste søgeord

SEO og din forretning

Grundelementet i din SEO er de produkter eller services du sælger.

Brug Google Analytics til at opsætte en liste over de bedst sælgende og mest indtjenende produkter. Disse vil danne udgangspunkt for en søgeordsanalyse, hvor det kortlægges hvilke søgeord der skal satses på. Benytter du også Google Adwords og Google Webmaster Tools har du endnu flere muligheder for at udpege de rigtige produkter.

Som en lille tilføjelse, synes jeg faktisk at også bing Webmaster Tools er god, der er bare ikke meget data da der ikke er meget trafik.


Søgeordsanalyse trin for trin

Det tager tid at lave en god søgeordsanalyse, det kræver lidt opfindsomhed og kreativ tænkning og det bygger først og fremmest på analyse af indsamlet data.

Indsamling og strukturering af søgeord

Undervejs i processen benytter jeg Excel sådan at jeg har en kolonne med søgeord fra Google  søgeordsplanlægning baseret på crawl af konkurrenter, en kolonne for hvert søgeord i Übersuggest, en kolonne til søgeord jeg selv finder på eller synes skal med, osv.

I Excel opsætter jeg her i research fasen en kolonne til søgeord, en til Googles estimat af antal månedlige søgninger, en til Googles vurdering af konkurrence. Det letteste er at oprette en AdWords konto og gemme søgeordene i Ad Groups, downloade det samlede resultat som .csv til Excel.

Dine konkurrenter finder du ved at benytte inkognito vindue funktionen i Chrome, søge på søgeordet eller søgefrasen og notere hvilket website der ligger i toppen og gemme URL til den SIDE der ligger i top. Disse URL er dine konkurrenter og det er deres brug af søgeord og relaterede fraser der undersøges.

Crawl af konkurrenternes website foregår således:

Indstillinger til Google Keyword Planner

Your product or service
Efterlades tom.

Your landing page
Indsæt URL til den side der ranker nummer 1 for det søgeord du vil finde inspiration til at udvidde med variationer som dine konkurrenter bruger.

Your product category
Efterlades Tom.

Targeting
Land: Danmark eller afhængigt af målgruppe
Sprog: Dansk eller afhængigt af målgruppe
Google (ikke søgepartnere)
Negative keywords: Et godt filter, f.eks. kan det ofte betale sig at frasortere ord som gratis, brugt, gammel, o.s.v.

Date range
Jo færre søgninger pr. måned, jo længere skal date range være. Jeg bruger normalt de sidste 12 måneder.

Customize your search
Keyword filters: Her kan du også sortere ved at sætte gns. månedlige søgninger til at være større end f.eks. 100 og konkurrence til ikke at inkludere High.

Keyword options
Vælg:”Only show ideas closely related to my search terms”.

Keywords to include
Her benytter jeg ikke nogle søgeord.

Når der på den måde er samlet nogle hundrede søgeord (søgefraser) samles alle søgeord i en kolonne, dubletter fjernes og de resterende vurderes i Google Keyword Tool igen, denne gang ved at indtaste dem under “Your products or services”.

Fra produkt til søgeord

Hvis du allerede er i gang med din hjemmeside, så brug Google Analytics, Google Webmaster, og hvis du har AdWords, så brug data derfra også. Du kan på den måde finde de produkter eller servicesider, som giver bedst udbytte.

Fra produkt til søgeord

Har du en fysisk butik, eller anden kommunikation med kunderne, så spørg dem hvilke søgeudtryk de benytter, hvad de kalder dine produkter i daglig tale, o.s.v.

Produkterne ordnes i kategorier, som benyttes som udgangspunkt for at finde de bedste søgeord. Google Keyword Planner kommer automatisk med forslag til grupperinger, min erfaring er at det er bedre at gøre det manuelt. De produktkategorier du i forvejen bruger er også et godt bud.

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner finder du på din AdWords konto under punktet Tools, opsætningen finder du ovenfor.

Brug “Search for New Keywords…”, konfigurer land, sprog, m.v. for søgningen og indtast så dine konkurrenter en for en i feltet “Your landing page here”.

Add relevante søgeord og download listen, som indsættes i dit regneark.

Find danske søgeord

Der er ikke ret mange steder du kan finde danske søgeord, men med lidt kreativitet kan det alligevel lade sig gøre.

Med udgangspunkt i dine produkter, skal vi finde de søgeord, eller rettere søgefraser, som folk bruger og hvor der ikke er så meget konkurrence. Google Keyword Planner giver et kvalificeret bud på hvor mange gange der bliver søgt på en bestemt søgefrase og du får også et bud på hvor stor konkurrencen er. Konkurrencen kan også aflæses af mindste budpris, samt ved en almindelig søgning på Google hvor antallet af fundne sider også angives og kan bruges som parameter for konkurrencen.

Den bedste måde at lære noget på er ved at gøre det selv, den næstbedste, er at se et eksempel:

Data fra “Spørg kunderne”, Google Analytics og Google Webmasters er ikke medtaget i dette eksempel, hvilket de heller ikke vil være ved opstart af ny hjemmeside.

Eksemplet er søgeordsanalyse til Seonaut. Lad dig ikke afskrække af det, metoden kan bruges for alle typer produkter.

Google Søgeordsplanlægning (GSP)

Google søgeordsplanlægning

Som noget af det første skulle det afklares om jeg skulle bruge “SEO” eller “søgemaskineoptimering” og om det skulle være “keyword” eller “søgeord”. For begge udtryk gælder at det ene er engelsk, mens det andet er dansk. Dette formodes at give en skævvridning selvom GSP er indstillet til dansk og Danmark.

Digitale fagmagasiner nyhedsformidlere

For at opklare hvorvidt den engelske eller den danske betegnelse reelt bliver brugt, besøgte jeg Computerworld.dk og Buisness.dk som repræsenterer hhv. min branche hhv. min målgruppe.

Resultaterne her fra er meget entydige.

Danske søgeord i medierneDet betyder at “SEO” (det engelske udtryk) og “søgeord” (det danske) skal benyttes da disse udtryk har størst volumen i Googles estimater og disse udtryk benyttes også i overvældende grad af de to valgte medier.

Flere søgeordsidéer

Google søgeordsplanlægning kan finde relaterede søgeord. Vær omhyggelig med indstillingerne, det er ikke svært og det er vigtigt.

Online ordbøger er også et godt sted at hente inspiration, f.eks. har www.synonymordbog.dk en masse gode forslag til alternative ord.

Übersuggest søgeord

Til kategorien “søgeordsidéer” hører også Ûbersuggest, som viser hvad Google selv foreslår når der indtastes et søgeord + et tal eller bogstav. Übersuggest er baseret på hvad Google foreslår når man taster søgeordet ind i søgefeltet. Ud over Übersuggest finde også: Keyword Tool, Keyword Shitter og Soovle.

Blogs, nyhedssider og brancherelaterede websites er også gode steder at finde søgeord.

Hashtags #

Facebook, Twitter, Google +, Instagram, you name it, de har alle sammen hashtags. Danmark er et lille land og der skal virkelig store udsving til før det afspejles i de trends man kan aflæse på de respektive sociale medier.

Hashtags for dine produkter, kategorier, m.v. findes lettest ved at søge på produkter, emner, m.v. og se hvad folk generelt bruger. I dette eksempel er det hashtagget #seodk.

Google Keyword Planner igen

Kør alle indsamlede søgeord (irrelevnte slettes) gennem “Get forecast and review plan” i GKP.

Download denne og sorter efter flest søgninger og mindst konkurrence. Jeg plejer at bruge funktionen “Betinget formatering” til at gøre alle keywords med f.eks. 100 eller flere månedlige søgninger grønne, derefter sorterer jeg på samme måde og hvor konkurrencen sættes til at være max. 0,49. Derefter er det let at udpege de, statistisk set, bedste søgeord.

Der er næsten altid søgeord som Google siger de ikke har nok data om og her må du selv vurdere om du vil have dem med og så selv giver dem værdier, eller om de bare skal slettes.

En søgeordsanalyse som ovenstående kan laves på en dags tid, måske lidt mere eller mindre, men den tid du bruger på at få søgeordene rigtige første gang, er sparet ind på arbejdet med at få det første fejlskud til tops i Google.

Søgeordsanalysen er som nævt tidligere det vigtigste stykke arbejde du laver og valget af søgeord er afgørende for om din SEO også bliver en forretningsmæssig succes.

Søgeordsanalysen indgår i SEO Prioriteringsplanen og skal også laves i forbindelse med en SEO Aftale.

Billeder i denne artikel er fra Morguefile: http://morguefile.com og egne billeder.

Optimeret søgeordsanalyse baseret på Google Keyword Tool
Optimeret søgeordsanalyse baseret på Google Keyword Tool
Dit valg af søgeord er afgørende for om din SEO bliver en succes. Søgeord som konverterer, som ikke har så meget konkurrence og som rammer dit produkt lige på kornet.
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
  • Allan Bojsen 11.01.2015, 10:55

    En rigtig god artikel, Peter, som jeg faldt over via dit link på LinkedIn.
    Artiklen indeholder en masse gode tricks, som jeg vil afprøve en af de nærmeste dage.

    Jeg har selv arbejdet en lillebitte smule med softwarepakken SEO Powersuite, som bl.a. også indeholder et værktøj til søgeordsanalyse.

    Bedste hilsener :-)

Skriv en kommentar