≡ Menu

Organisk link building og linkudvikling

Links med Trust og Authority

Sammendrag: At arbejde på at få gode solide links med “trust” og “authority” er et spørgsmål om at have indhold der er værd at linke til og så en struktureret tilgang til kontakten til websitet hvorfra man ønsker et link.
Antal ord: 994

Godt indhold og “earned links”

Der er stadig to hovedkomponenter i SEO, nemlig godt indhold og gode links.

Tidligere tiders bevidstløse linkbytte, katalogtilmeldinger, autogenererede artikler og social bookmarks, er fortid nu.

De links du skal bruge i dag er links fra websites med autoritet. Autoritet betyder for dig som link builder, at du skal føle dig tryg ved det site der linker til dig.

trust

Autoritet og tillid

Alle de store link analyse programmer, som Open Site Explorer fra Moz.com, Cemper.com’s Link Research Tools, Site Explorer fra Majestic SEO, Site Explorer fra ahrefs.com samt link analyse programmerne fra SEOlytics.com, SEMRush.com og Searchmetrics.com, opererer med begreberne autoritet (authority) og tillid (trust) i en eller anden form.





Google algoritme parametre

Gennem de senere år har Google arbejdet med signaler som delinger på sociale medier, klikrate (CTR) i søgeresultaterne og tid brugt på sitet i deres rankingberegninger. Det betyder at der skal lægges større vægt på indholdets kvalitet, det skal være værd at dele, websidernes overskrifter (Titles) og beskrivelser (Meta descriptions) skal ikke bare indeholde keywords, de skal være så spændende at folk klikker på dem.

Selvom Googles Authorship er afgået ved døden, lever Author Rank iflg. denne artikel fra Search Engine Land videre og påvirker stadig ranking. Sociale signaler er også vigtige fordi de jo er en del af den almindelige digitale brugers hverdag og måde at vise tillid og anerkendelse på, samme funktion som links tidligere var ene om at have.

Trust & Authority Friendship

Skab autoritet og tillid til dit website

Autoritet og tillid skabes over tid, det er noget man skal gøre sig fortjent til og derfor er tålmodighed og vedholdenhed to meget vigtige egenskaber at have.

Elementerne i opbyggelse af autoritet og tillid

Domænet vurderes bl.a. ud fra følgende:

  • Alder.
  • Historik.
  • Antal indkomne links.
  • Kvaliteten af de indkomne links.
  • Spredningen af indkomne links på linkende domæner og IP numre.
  • Antal og kvalitet af mentions og citations.
  • Linktilvækst raten.

Websitets aktualitet og relevans vurderes bl.a. ud fra:

  • Relevans af hovedemnet for linkende domæne og URL i forhold til emnet på den side der linkes til, samt hovedemnet for dit website.
  • Nævnelser (mentions) i sammenhæng med ord og sætninger som er relevante for indholdet på dit website. Dette gælder både nævnelser på andre websites og på sociale medier.
  • Google + er af stor vigtighed, da det er det eneste sociale medie Google 100% kan stole på at have data fra.
  • Opdateringsfrekvens på websitet (f.eks. nye artikler), brugerengagement (f.eks. blog kommentarer) og ikke mindst delinger på sociale medier.
  • CTR på Google SERPs (søgeresultatsider) spiller en stigende rolle, ligesom bounce rate (folk som forlader dit website) og den tid folk bruger på websitet hele tiden har gjort.
  • Godt indhold, et hurtigt website og mange relevante kontakter på sociale medier til at dele guldkornene er sikre veje til autoritet og tillid.
  • I forbindelse med at CTR spiller en større rolle, gør Titles og Meta descriptions det også, det er dem der får folk til at klikke!

Planlæg linkbuilding

Planlæg din link building

Med ovenstående autoritets- og tillidsskabende aktiviteter og informationer in mente, bør kriterierne for din link building sættes så højt som muligt, men ikke højere end linktilvæksten kan opretholdes på et passende niveau også.

Som nævnt i starten af artiklen er tidligere tiders bevidstløse link building i dag afløst af en helt anden seriøsitet og research af websites hvor det vil være fedt at få et link, tager lang tid og så er det ikke engang sikkert man får det. Jeg benytter selv Linkbird (affiliate link) til research og journalføring.

Link building research

Det letteste er at benytte et af de linkanalyseprogrammer jeg nævnte i starten, det koster dog som minimum $40 (Majestic Silver) og omkring de $100 for de fleste af de andre. Det er det samme som jeg betaler for Linkbird, som er et decideret link building tool med indbyggede linkanalyser og journalføring.

SEO for Excel fra Niels Bosma og SEOGadget for Excel fra Builtvisible er gratis tilføjelsesværktøjer til Excel og med et $40 Majestic Silver abonennement med API adgang har du et rigtig godt værktøj som også giver mulighed for at trække data direkte fra Google Analytics og Majestic.

Organiseret link building = effektiv SEO

Når data om websites der ønskes links fra,  kontaktpersoner på disse sites, dato og indhold for henvendelse, m.v. bliver ajourført skabes der synergi mellem research og praksis, dette sparer tid og giver flere positive oplevelser.

For andre typer links som ikke kræver henvendelse til en webansvarlig person, er det også en god idé at notere hvilke blog URLs der kommenteres på, hvilke kataloger der tilmeldes til, o.s.v. Arbejder du med eget link netværk skal der også holdes styr på hvilke sites der linker til hvilke sites og hvilke eksterne sites der linkes til også (kunder, affiliate, o.s.v.).

Uanset om du benytter Excel eller Searchmetrics Suite er fordelene ved at indsamle og strukturere data mange.

  • Data kan visualiseres i grafer og diagrammer, de kan deles med kolleger og rapporteres til andre relevante personer.
  • Data om links kan organiseres i emner og genbruges på tværs af domæner. Blandt disse data er også en liste med websites man ikke vil have links fra.
  • Kontakt med andre webansvarlige kan bygge links mellem jer også, måske i taler i telefon eller følger hinanden på Linkedin.
  • Organisering og analyser af links giver et godt indblik i konkurrenternes link building og dermed gode idéer til egen link building.

Afslutningsvis vil jeg gerne anbefale de Excel baserede tools, som med abonnementer også kan forbindes med datakilder som Majestic, Moz Scape og SEOlytics.

Hvis du synes det lyder som en for stor mundfuld når du samtidig skal have tid til andet, kan du altid få en SEO aftale her.

God link building!

Billeder i denne artikel er fra Morguefile: http://morguefile.com og eget billede (gæt hvilket).



Organisk link building og linkudvikling
Organisk link building og linkudvikling
At arbejde på at få gode solide links med "trust" og "authority" er et spørgsmål om at have indhold der er værd at linke til og så en struktureret tilgang til kontakten til websitet hvorfra man ønsker et link.
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Skriv en kommentar