≡ Menu

Krav til brug af rankings som mål for SEO

Rankings og andre SEO mål

Sammendrag: Rankings på søgeord er meget populært som mål for SEO, det er også fint, men rankings skal suppleres af andre SEO Metrics.

Antal ord: 487

Brug af rankings som mål for SEO

Placeringer i Googles søgeresultater kan variere fra dag til dag, lige som Googles algoritmer gør. For det meste ligger de dog rimeligt stille med små variationer op og ned.

Serp rank og SEO

Rankings kan ikke stå alene og skal man bruge rankings som mål for succes, skal disse defineres sådan at der over tid måles på samme måde og med samme software.





Krav til måling af SEO

  • Skal der måles i Danmark på Google.dk skal alle (proxy) servere være placeret i Danmark.
  • Der skal benyttes software til at tjekke rankings sådan at alle muligheder for personalisering af browsere kan udelukkes og resultaterne er neutrale.
  • Rankings kan både måles som absolutte placeringer over tid og som relative placeringer over tid sammenholdt med konkurrenterne.
  • SEO effekten skulle, logisk nok, gerne resultere i at der vil være flere søgeordsoptimerede sider som bevæger sig op ad i SERPs men sådan er det desværre også for konkurrenterne.

Nummer 1 i Google er altid målet, men ligger Wikipedia, Den Store Danske og Københavns Universitet over dig, er en 4. plads også værd at tage med, specielt når optimerede titler og meta descriptions fanger brugernes interesse.

Andre måleenheder end Rankings

Alle SEO bureauer benytter i dag et eller flere store monitoreringsværktøjer til at overvåge rankings, antal og kvalitet af backlinks, konverterinsprocenter, m.v. De gode programmer koster mellem 50 og 100 dollar om måneden, men disse penge er tjent ind igen allerede ved første SEO analyse.

Alle programmerne opererer med egne algoritmer til beregning af f.eks. Visibility, Trust, Authority og Citations, og det er efter min mening oplagt at benytte en eller flere af disse neutrale beregnere til at vurdere succes også.

Antal og kvalitet af indkomne links, samt opretholdelse af et vist flow i nye links er også vigtige faktorer.

Samarbejde om digital markedsføring

Den optimale løsning er at der måles på indtjening, omsætning, tilmeldinger, o.s.v. Dette kræver samarbejde mellem alle involverede i din forretning og markedsføring og er den absolut bedste løsning.

Eksempel 1:

Ranking Google: 3 for udvalgt søgeord.
Månedlig indtjening i dag: 100.000 kr.
Gennemsnitlig konverteringsprocent: 2%
Forventet forøgelse af månedlig indtjening ved placering som nummer 1: 50.000 kr.
Forventede udgifter til SEO: 60.000 kr.

Eksempel 2:

Ranking Google: 3 for udvalgt søgeord.
Månedlig indtjening i dag: 100.000 kr.
Optimering af konverteringsprocent til 4%
Forventet forøgelse af månedlig indtjening ved 4% konverteringer: 100.000 kr.
Forventede udgifter til konverteringsoptimering: 60.000 kr.

Mål for SEO

Rankings er en måleenhed ud af mange.

Der skal benyttes data fra Google Analytics og Google Webmaster (eller tilsvarende) som benchmarks.

Typisk vil mål ud over rankings være:

  • Trafik, organisk trafik og organisk trafik i procent af al trafik.
  • Kvalitet af organisk trafik i forhold til mål, konverteringer eller handlinger.
  • Antal søgefraser der giver trafik.

Jo tættere et samarbejde der etableres i forhold til SEO, jo flere mål kan tilføjes, herunder foretningsmål som omsætning og indtjening.




Krav til brug af rankings som mål for SEO
Rankings på søgeord er meget populært som mål for SEO, det er også fint, men rankings skal suppleres af andre SEO Metrics.
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Skriv en kommentar