SEO Måleenheder og benchmarks
Sammendrag: Ultimativt måles SEO i kroner og øre, hvilket faktisk godt kan lade sig gøre. ROI på en marketing kampagne, inkl. en SEO kampagne, måles ALTID i kroner og øre. SEO er en løbene proces og har som sådan ingen tidsrammer, derfor opsættes delmål som SEO kampagner, der kan måles på, over en aftalt periode, f.eks. 6 mdr.
Antal ord: 1594
ROI på SEO kampagner

Google Analytics (GA)
Google Analytics er gratis, så alle bør have opsat Analytics på deres website.
Al trafik
Antal visits skal gerne gå op i takt med at SEO kampagnen virker.
Antal visitors skal gerne gå op i takt med at SEO kampagnen virker.
Antal og procentvis andel af new visitors skal gerne gå op i takt med at SEO kampagnen virker, new visitors er en indikator for om kampagnen har nået nye målgrupper.
Fordeling af web, mobil og tablet trafik. Responsivt design optimeret til Googles krav til mobilvisning er et must.
Mobile brugere har dog andre krav end web brugere, så her skal trafikken overvåges, hvilket også fremgår af nedenstående samt min tidligere artikel om mobil SEO.
Trafik fra søgemaskiner (Organisk trafik)
Antal besøg (visits) fra søgemaskiner.
Mål: Jo flere jo bedre.
Procentandel trafik fra søgemaskiner
Andel af den samlede trafik der kommer fra søgemaskiner, angives i procent.
Mål: Jo flere jo bedre.
Fordeling af web, mobil og tablet trafik fra søgemaskiner med angivelse af tid brugt på den enkelte side (afgrænses til f.eks. top 20), med henblik på optimering af disse sider.
Trafik fra sociale medier (Avinash Kaushik VP Digital Dashboard segment)
Antal besøg (visits) fra sociale medier.
Mål: Jo flere jo bedre.
Procentandel trafik fra sociale medier
Andel af den samlede trafik der kommer fra søgemaskiner, angives i procent.
Fordeling af web, mobil og tablet trafik fra sociale medier med angivelse af tid brugt på den enkelte side (afgrænses til f.eks. top 20), med henblik på optimering af disse sider.
Mål: Jo flere jo bedre.
Tid på sider
Den gennemsnitlige tid en besøgende opholder sig på en side.
Mål: Afhængigt af sidens ”funktion”, men generelt, jo længere tid jo bedre.
Fordeling af web, mobil og tablet trafik
Antal sider pr. visit (gns.)
Det gennemsnitlige antal sider der vises pr besøg på websitet.
Mål: Afhængigt af sidens ”funktion”, men generelt, jo flere jo bedre.
Fordeling af web, mobil og tablet trafik
Google Webmaster Tools
Google Webmaster Tools er gratis, så alle bør have verificeret deres website i GWT.
Unikke søgeforespørgsler, der sender trafik
Søgeforespørgsler, hvor en side fra websitet findes i søgeresultaterne (eksponeringer) og hvor mange klik der har været.
Her måles antallet, som gerne skulle stige i takt med at der kommer nyt indhold på siderne.
Alle søgeforespørgsler gemmes, da de kan bruges til at optimere titler og Meta descriptions, når de sammenholdes med ”Mest populære sider” i samme visning (faneblad).
Landing pages som modtager trafik
De sider folk ankommer på, når de kommer fra søgemaskinerne.
Bruges sammen med ovenstående ”søgeforespørgsler” til at optimere siderne.
Dette er en rigtig god kilde til hvor der kan sættes ind med indholdsoptimering og design.
GWT Indholdssøgeord
Sådan ser Google indholdet på dit website.
Søgeord skal opdeles i emner sådan at der er et primært søgeord, en række sekundære søgeord og så et tredje lag af relaterede søgeord.

SEO Kampagne Effekt
Opsætning og måling af delmål for SEO.
Konverteringer fra organisk søgetrafik
Som udgangspunkt må det antages at websitet er konverteringsoptimeret.
Ved at se på konverteringer fra organisk søgetrafik, mest populære sider og søgeforespørgsler, kan søgeord optimeres og der kan findes nye rigtig gode søgeord.
Konverteringsrate fra organisk søgetrafik
Konverteringsraten for den organiske søgetrafik skulle gerne være stigende.
Events
Har SEO kampagnen afstedkommet events som f.eks. at et billede eller en video fra websitet er gået viralt, eller at et produkt diskuteres på Facebook.
Overskud fra organisk søgetrafik
Selvom SEO er en kontinuerlig proces, kan man måle i kroner og øre om det har været en succes når indsatsen afgrænses som en kampagne med nogle mål.
Måling af tidsafgrænsede SEO kampagner
Procentvis visning af brandet vs. non-brandet keywords fra organisk søgetrafik.
Andelen af brandede søgeord (firmanavn, etc.) i forhold til ikke-brandede søgeord.
Brandede søgeord bør være meget lette at ranke på, det er de ikke-brandede søgeord som er interessante, og andelen af disse bør være stigende.
Procentvis visning af trafik genereret via SEO kampagner
Det er desværre ikke muligt at sætte alt andet lige, men der kan tages højde for en række faktorer, som gør at der kan måles nogenlunde nøjagtigt på trafikforøgelsen.
Keyword rank monitoring
Placering af søgeord i søgemaskinernes resultatsider.
Søgeord skal være relevante, findes som indhold på websitet og websitets primære søgeord skal defineres. Ideelt opbygges der en indholds struktur som hele vejen igennem understøtter det primære søgeord, og for store websites også sekundære søgeord, typisk kategoriforsider.
Jo højere jo bedre.
SEO Produktion
Selve produktionen af kampagnen består oftest af noget indhold i form at tekster, billeder, video, osv. og så udvikling af trust og authority via kvalitets links.
Foto: NASA
Links
Link udvikling, altså tilvækst af links med høj kvalitet, kan udføres på mange måder, en af de bedste er godt indhold som tiltrækker links naturligt.
Kvalitets links.
Det kan tage en dags arbejde at få et godt link, det kan også tage en uge og ofte er processen spredt ud over en endnu længere periode hvilket jeg har beskrevet i en artikel om struktureret link udvikling hvor det også er beskrevet hvad der kendetegner et godt link.
Et godt link er bedre end 1000 halv gode. Faktisk kan effekten af gode links som regel måles i dels bedre rankings, dels mere trafik.
Antal nye links er ikke noget godt mål, de fås for en slik i Indien, Bulgarien og andre lande og annonceres flittigt på nettet.
Links fra unikke domæner
Indkomne links skal være spredt ud over mange domæner, ligesom de vil være helt naturligt.
Sociale delinger
Delinger på G+ ved vi nogenlunde sikkert giver kredit. Ligesom antallet af følgere for Google+ firmaside og +1 til artikler og sider, læs om Google+ og SEO i en tidligere artikel.
Delinger på Facebook, Twitter, osv. giver efter min mening også noget.
Sociale delinger giver trafik i sig selv.
Kontakter
I forbindelse med link udvikling og social marketing er det godt at have gode kontakter.
Indhold
Hver side publiceret er en indgang til websitet.
Indhold skal have kvalitet både hvad angår skrift, korrektur, mv. og hvad angår indhold, som gerne må være så godt at folk husker døren (link, bookmark) og synes at de finder hvad de leder efter også. Det sidste er Googles erklærede mål, nemlig at give brugerne det de leder efter.
Social Metrics
Indledningsvis skal det siges at der ikke er nogen beviser for at sociale medier påvirker Googles relevansberegninger, der er dog visse korrelations undersøgelser som viser at der er en sammenhæng, bl.a. hurtigere indeksering og for Google+ sandsynligvis også lidt trust og authority.
Sociale delinger
Delinger på Facebook
Giver direkte trafik, har muligvis en positiv effekt på SEO.
Delinger på G+
Giver direkte trafik, har sandsynligvis en positiv effekt på SEO.
+1 på G+
Har sandsynligvis en positiv effekt på SEO.
Retweets m. URL
Giver direkte trafik, har muligvis en positiv effekt på SEO, specielt i forhold til indeksering.
Der kan måles på andre sociale medier hvis det er aktuelt. Visse brancher gør med fordel brug af billeddelingstjenester som Instagram og Pinterest mens andre f.eks. B2B har større fordel af at bruge LinkedIn.
Business Metrics
Målet med SEO og markedsføring generelt er at der skal tjenes penge.
Foto: Wikipedia
Delmål for kampagner kan være større kendskab til brandet, loyalitetsskabende tiltag, bedre og billigere kundeservice og meget andet, som indgår som faktorer i den samlede bedømmelse af kampagnen. Visse marketingtiltag tager lidt tid, men alt kan trackes på Nettet, og der kan beregnes ROI af kampagnen også.
Benchmark kampagne start og kampagne slut.
Notér karakteristika for f.eks. søgeforespørgsler der konverterer godt og lign. data til brug for senere kampagner.
SEO delmål kan opsættes som SEO kampagner som kører en vis periode (målingsmæssigt).
Kampagnen har et budget og et mål der ligger fast.
Konverteringer (antal)
Benchmark kampagne start og kampagne slut.
Notér karakteristika for f.eks. søgeforespørgsler og tekst der konverterer godt og lign. data til brug for senere kampagner.
Konverteringsrate
Benchmark kampagne start og kampagne slut.
Notér karakteristika for f.eks. design og tekst der konverterer godt og lign. data til brug for senere kampagner.
Overskud
Når kampagneperioden er slut kan forskellene på opstartsstatus og slutstatus opgøres i kroner og øre såfremt der er korrekt opsat e-handels tracking opsat.
ROI pr. kampagne.
Indtægter – Udgifter / Udgifter
“Return On Investment = (gain from investment – cost of investment) / cost of investment”
ROI er ALTID penge.
SEO kampagne mål og det store billede
Som nævnt tidligere “alt andet lige” findes ikke. Heldigvis!
SEO er en del af den samlede optimering af website og digital markedsføring.
Konverterings optimering, konkurrence tilpasning, udvikling af mere målrettet indhold, tilstedeværelse på sociale medier, teknisk optimering og aktivitet på websitet er andre dele af den samlede markedsføring.
Selvom SEO er en proces der konstant pågår, kan denne med fordel opdeles i delmål som afgrænses af tid, altså SEO kampagner.
Typiske mål for SEO kampagner er:
- Flere nye besøgende.
- Bedre rankings for søgeord der konverterer.
- Flere besøgende til bestemte sider på websitet.
- Mere eller bedre (konverterende) trafik.
- Bedre placering end konkurrent X på Y søgeord.
Disse kan afgrænses til en periode på 12, 6 og i visse tilfælde 3 måneder og effekten er blivende.
I digital markedsføring kan alt måles, det skal man benytte sig af så man hele tiden kan forbedre og optimere sit website og deraf følgende forretningsmæssig succes.






