≡ Menu

SEO og realtid Twitter resultater i Google

Google resultater fra Twitter betyder nytænkning for SEO

Google har igen fået adgang til Twitters såkaldte Firehose, Twitters data, som nu bliver vist i Google søgeresultater. Google havde sidst samme feature fra 2009 til 2011, men der er sket meget siden. Den nye aftale blev afsløret af Twitters CEO Dick Costolo og offentliggjort af Bloomberg den 5. februar 15.

Twitter resultater i Google SERP

Google har hele tiden crawlet Twitter, men med den nye direkte adgang til data i realtid, vil tweets formodentlig fylde en plads eller to i resultatsiderne. Google får med aftalen mulighed for at holde på brugerne, som ikke behøver at holde øje med Twitter når der er store nyheder, disse vil vises i Googles søgeresultater, hvor man også kan søge mere baggrundsmateriale om begivenheden.

Twitter vil have flere aktive brugere

Ifølge Tech Crunch har Twitter med aftalen både sikret sig betaling for data og har samtidig mulighed for at få en del af de brugere der søger på Google uden at være logget ind på Twitter tilbage.

Twitter selv estimerer at der er omkring 288 millioner aktive bruger besøg på eller via Twitter, mens der estimeres at være omkring 600 millioner besøgende som ikke er logget ind (eller registreret) og det er bl.a. disse brugere Twitter gerne vil have tilbage i folden.

Måden Twitter gør dette på er at når man klikker på linket til Twitter på Google resultatside og ikke er logget ind, får man særlige sider med mulighed for at logge ind / registrere sig sammen med reklamer, som er baseret på det søgeord man har brugt i Google.

Reklamer afgør placeringen i Google

Både Google og Twitter skal tjene penge, så hvordan tweets bliver præsenteret på Googles resultatsider, vil være afhængig af hvordan de to firmaers målsætninger bedst opfyldes.

Sidst Google viste tweets i søgeresultaterne var tweets små tekstbeskeder. I dag giver Twitter mulighed for tweets med billeder, video og produktkort (Twitter Cards).

Der vil givet vis være nogle kriterier for hvornår og fra hvem tweets vises, disse vil også have indflydelse på den indsats man kan yde for at markedsføre et populært produkt.

Indsamling af bruger data

Google sidder i dag på informationer om stort set alt hvad man foretager sig og foretrækker på Nettet, Twitter har færre informationer, men kombinationen kan f.eks. give Google forbedrede informationer om geografisk placering, så man kan godt forestille sig at der også på dette område er fokus på mobiltelefoner.

Aftalen mellem Twitter og Google øger andelen af folk der ser tweets fordi de nu vises i Google, desuden får Twitter betaling for data til Google. Google henter data om brugerne i real tid og får også de sidste nyheder med i søgeresultaterne.

Umiddelbart ligner det en win-win aftale, dog vurderer jeg at Twitter får mest ud af aftalen, men det er jo afhængigt af hvilke data Google får og hvad de kan bruge dem til.

Hvad betyder tweets i SERPs for SEO?

Indledningsvis er det min påstand at det ikke kommer til at betyde noget i forhold til måden Google beregner relevans, Google brændte nallerne tilbage i 2011 da Twitter trak stikket og det er ikke glemt.

Aftalen kommer dog til at betyde en hel del for SEO, da Twitter resultater vil fylde op på søgeresultatsiderne, formodentlige nær toppen af de organiske resultater.

Ligger din side nummer 1 på side 1 i Google, vil jævnlige tweets formodentlig kunne snige sig ind imellem nummer 1 og nummer 2 eller 3. Ligger siden under top 3 kan jævnlige tweets måske skabe opmærksomhed der kan lede trafikken til din hjemmeside.

Twitter bidrager til Google med demografiske data og disse kan blive brugt til yderligere personalisering af søgeresultatsiderne, ligesom brugen af demografiske data vil skabe et behov for at definere målgrupper mere præcist og udvikle indehold derefter.

Twitter Black Hat SEO for Google

En Tsunami af Tweets?

Der må nødvendigvis være en form for udvælgelse eller fravælgelse af tweets og brugere, men man kan godt frygte en flodbølge af tweets, specielt i forbindelse med større events og begivenheder som kan hijackes, men også via robotter på populære produkter m.v.

Twitters CEO Dick Costolo påpeger at integreringen af Twitter i Google ikke sker inden for de næste par måneder, men mon ikke der allerede er temmelig detaljerede analyser og planer under udarbejdelse.

Mit gæt er at Twitterkontoen skal have en hvis alder og skal være verificeret hvis der er tale om produktomtaler o.lign. men det er helt sikkert mere kompliceret end det.

Online Reputation Management

Globalt er Twitter en stor spiller og med de ekstra muligheder for visning af tweets i søgeresultaterne hos Google bliver Twitter endnu vigtigere. Twitter har allerede aftaler med bing og Yahoo! samt en række andre store leverandører af ”øjne der ser”.

Det at tweets nu vises i realtid i Googles søgeresultater, gør at Twitter også i forhold til omdømme og online reputation management bliver endnu vigtigere.

Nyheder i realtid på Google

Twitter har længe været nyhedsmediers og journalisters yndlings medie og det er også på Twitter at vi ser nyhederne først. Dette har selvfølgelig størst betydning for online aviser og nyhedsredaktioner, men også for SEO bør det være en pligt at forberede materiale til forudsigelige hændelser, præcis som aviserne gør det i dag.

SEO branchen har allerede fat i forudsigelige hændelser som højtider og andre kommercielle begivenheder som Halloween og fastelavn. Fremover bør omfanget af disse, på forhånd forberedte, artikler stige, i takt med at nyhedsværdien og spredningen af tweets vil få endnu større værdi.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
SEO og realtid Twitter resultater i Google
SEO og realtid Twitter resultater i Google
Twitter og Google har indgået samarbejde hvor Google får adgang til Twitter data i realtid, mens Twitter får vist tweets på Googles søgesider. Dette har betydning for SEO.

Leave a Comment