Hurtig SEO hjemmeside analyse du selv kan lave
En SEO Webanalyse skal indeholde en række tjek-punkter og de vigtigste punkter er samlet i denne SEO tjekliste.
SEO tjeklisten er altså ikke en fuldstændig analyse, men den kan laves på 1 -2 timer og den giver et rigtig godt billede af et websites sundhedstilstand.

Foto fra Pixabay
Jeg kalder da også tjeklisten for en udredning, som inden for sundhedsvæsnet betyder at der skal stilles en diagnose.
Første afsnit “Tjekliste til teknisk SEO” sikrer at der ikke er nogen tekniske (kode, server, m.v.) årsager til at et website ikke indekseres eller får dårligere indeksering end det har fortjent.
Andet afsnit “Indhold og links” omhandler de faktorer som påvirker ranking, altså placeringer i Googles resultatsider.
Tjekliste til teknisk SEO
Indeksering i Google
- Tjek resultat af googlesøgningen: site:ditdomæne.dk.
Gå til www.google.dk og indtast: site:ditdomæne.dk, Google skriver så hvor mange sider der er indekseret fra ditdomæne.dk.
- Tjek resultat af googlesøgningen: site:www.ditdomæne.dk.
Gør som ovenfor, blot med site:www.ditdomæne.dk, så du kan tjekke om der er sider indekseret både med og uden www, det må der nemlig ikke være.
Der må ikke være sider indekseret fra både www og non-www!
Hvis du har sider indekseret fra både www og non-www versionen af dit website, skal det ændres så du kun har sider fra én version, dette gøres let på websites som er hostet på en Linux maskine f.eks. med Apache server, det er straks mere problematisk på en IIS.
Læs mere om emnet: Generic htaccess redirect www to non-www og How to create a 301 redirect
- Se fordelingen af sider i Googles hovedindeks og sider i supplerende indeks.
Gå til www.google.dk og lav søgningen: site:ditdomæne.dk, nedskriv antallet af resultater.
Scroll til bunden af resultatsiden og klik på Googles side 2, så kommer der i browserens adresselinie følgende frem sidst i strengen: start=20. Skriv 990 i stedet for 20 og klik på enter, så får du at vide hvor mange sider Google har i hovedindekset.

Skriv ned: Antal sider indekseret i Google på ditdomæne.dk (uden www):
Skriv ned: Antal sider indekseret på www.seonaut.dk (med www):
Skriv ned: Antal sider i Googles hovedindeks (jf. ovenstående):
Er der stor forskel på hvor mange sider du har publiceret og antallet af sider i Googles hovedindeks skyldes dette oftest at mange sider og sidetitler er for ens.
Er der indekseret mange flere sider (i det samlede Google indeks) end der er publiceret skyldes dette ofte at CMS eller webshop systemet genererer duplicate content filer.
Tool til tjek af indeksering i Google: Google Search Console
Robots.txt
Filen robots.txt er en henstilling til søgemaskinernes robotter om ikke at besøge bestemte filer eller mapper.
I dag er det sådan at Google vil have adgang til alle filer som påvirker gengivelsen af en webside, inkl. JavaScript, billeder og CSS.
Jeg anbefaler at der er en robots.txt fil som giver Googlebot adgang til hele sitet og som anviser URL til sitets XML sitemap.
Min egen robots.txt fil, https://seonaut.dk/robots.txt, ser således ud:
User-agent: *
Disallow:
Sitemap: https://seonaut.dk/sitemap.xml
Robots.txt filen er meget, meget vigtig at have styr på!
Læs mere om emnet: www.robotstxt.org
Server Header Respons Codes
Korrekt brug af Server header koder er meget, meget vigtigt!
Forside: 200 OK – Alt andet er forkert.
Kategoriforside: 200 OK – Alt andet er forkert.
Artikelside: 200 OK – Alt andet er forkert.
Fejlside 404 ERROR – Alt andet er forkert.
Hvis fejlsider returnerer 301 / 302 og dermed redirectes, dette skal rettes så fejlsider returnerer 404.
Tool til tjek af server header koder: Urivalet.com
Læs mere om emnet: W3C Status Code Definitions
Load tid for domænet
Der findes en række tools til tjek af en sides load hastighed (f.eks. Pingdom eller GTMetrix) men da der jo skal optimeres til Google, kan man lige så godt bruge Googles eget tool.
Tool til tjek af load tid: Page Speed Insights
Load hastigheden skal ligge i det grønne felt, også for mobil!
Google Page Speed Insights giver anvisninger til hvordan load tiden forbedres og i takt med at flere og flere surfer fra mobilen, bliver hastighed endnu vigtigere.
Mobilvenlig visning
Mobilvenlig visning betyder både responsivt webdesign (RWD) OG hurtig indlæsningshastighed (load tid).
Tool til test af mobilvenlighed: Google Mobile Friendly
Interne links
Tool til tjek af interne links: Urivalet.com
- Er der for mange links på forsiden?
Jo færre links fra forsiden jo bedre, brug forsidens linkværdi hensigtsmæssigt ved kun at linke til de vigtigste sider på websitet, f.eks. kategoriforsider og evt. top 5 eller top 10 produkter.
- Er der link til forsiden fra alle sider?
Der bør være et link fra alle sider til websitets forside, det kan være et image link (logo) eller et tekstlink ”Hjem”.
- Tjek også at linket er korrekt (http eller https, www eller non-www, osv.)
Duplicate Content (DC)
Under Google Indeksering ovenfor er gennemgået et par tests til at tjekke for duplicate content, nemlig tjek af om websitet både er indekseret med www og uden www.
Der er en række andre ting man kan gøre for at tjekke for DC:
- Tjek et par tekstuddrag i en Google søgning og se om der er flere ens resultater i Google. Produkttekster i webshops er ofte indekseret med flere sider, både fra samme domæne og fra konkurrenter som også benytter producentens tekst. Brug en 20-30 ord som du kopierer fra dit website, lav gerne en 4-5 tests.
Tool til tjek af DC: Copyscape og Siteliner.
Den betalte version af Siteliner kan absolut anbefales.
- Tjek at der er rel canonical på variationer af produktoversigter (f.eks. sorter efter pris).
- Tjek at der er rel canonical på produktvariationer.
- Tjek at websitets interne søgeresultatsider er forsynet med robots noindex tag.
Læs mere om emnet: Duplicate Content Google Search Console Help
Tekst og kode
I daglig tale benyttes text to code og code to text arbitrært, i praksis betyder det at der skal være en vis procentdel af en sides kildekode der skal være redaktionel tekst.
Jeg anbefaler at text to code ratio er over 10% (rippet for kode skal der stadig være min. 10% tekst).
Tool til tjek af forholdet mellem tekst og kode: SEO Chat Text to Code Ratio
Indhold og links
Indhold og links er de to faktorer som styrer ranking.
Indhold er, ud over tekst, også billeder, videoer, PDF filer og andre typer indhold.
Optimering af formatering og tekstindhold
- Sidens titel skal være unik og skal indeholde sidens vigtigste søgeord.
- Meta description skal appellere til at brugerne klikker på netop din titel.
- H tags (H1, H2 og H3) bruges generelt til formatering.
- Kvaliteten af indholdet skal være i top.
Som mål for om kvaliteten er i orden, så tænk på om indholdet er noget du selv ville linke til!
Links
Tools til at tjekke links: Google Search Console og Majestic.com.
Et link er ikke bare et link.
Et link er en henvisning til noget som har værdi.
Derfor betyder det meget hvem (hvilket website) som linker.
Da Google i sin tid fik verdensherredømmet, var det netop på grund af at deres algoritme til at vurdere relevans af en webside i forhold til et søgeord, baseret på relevante links fra websites som nyder Googles tillid.
Link building er en af de mest effektive teknikker til at opnå bedre placeringer i Googles søgeresultater. Det ved Google og derfor skal det tilstræbes at den opbyggede linkprofil ser så “naturlig” ud som muligt.
Faktorer jeg tæller med i forbindelse med link analyser er:
- Antal backlinks: Hvor mange links har websitet samlet.
- Antal referring domains: Hvor stor er spredningen fra forskellige domæner.
- Antal referring IPs: Hvor stor er spredningen fra forskellige hosts.
- Majestic Trust Flow: Majestics vurdering af tilliden til et website.
- Majestic Citation Flow: Majestics vurdering af hvor ofte indholdet fra et website bliver delt.
Vurderingen af resultaterne fra ovenstående link analyse punkter skal bedømmes udfra en række andre faktorer som kan afsløres i en række andre analyser.
Som sammenlignelige faktorer benytter jeg Majestic Trust Flow og Majestic Citation Flow, som, for at et link i min optik vurderes som godt, skal være hhv. min. 30 og min. 20.
Disclaimer
Ovenstående SEO udredning er ikke en facitliste for alle websites, det er en tjekliste med ønskelige resultater.







Jeg endte her ved en tilfældighed og endte med at læse rigtig meget rundt. Du skriver skarpt og klart, så hatten af for det. Det lyder til at du driver en ærlig SEO forretning, og det er altid godt at se :)