Googles aftale med Twitter
Som nævnt i en tidligere artikel, får Google direkte adgang til Twitters datacenter og kan derfor hente relevante tweets i realtid og vise dem mellem søgeresultaterne.
Det betyder at det vil være muligt at få vist sit tweet (twittermeddelelse) på side 1 i Googles søgeresultater og dermed nærmest kan “hijacke” et søgeord ved at udsende tweets om emnet.
Der er endnu ikke noget officielt ude om hvad aftalen indebærer, så nedenstående forberedelser kan vise sig at være forgæves i forhold til overskriften, men det er min erfaring (som bl.a. deles af MOZ) at tweets med URL til en side kan få siden hurtigere indekseret, så helt spildt vil det aldrig være.
I USA spiller Twitter en pæn stor rolle for mange virksomheder, så hvorfor ikke også Danmark?
Hvilke tweets vises?
Der vil givet være nogle begrænsninger for hvilke tweets der vises, f.eks. må der stilles nogle krav til Twitterkontoen (alder, antal tweets, antal followers, m.v.) og også til twitterkontoens relevans for et emne generelt, ligesom de enkelte tweets også vurderes ud fra relevans for en søgning.
Aftalen vil blive implementeret indenfor de første 6 måneder af 2015, hvilket er snart.
Twitter forklaret med få ord
På Twitter opretter man en konto og forsyner den med billede og relevante informationer om firmaet, se f.eks. Seonauts Twitterprofil: Seonaut på Twitter. Det er muligt at annoncere på Twitter via Twitter Cards, disse betalte tweets vil dog næppe blive vist i Googles søgeresultater.
- En besked sendt på Twitter kaldes et Tweet. Bliver beskeden (tweetet) videresendt, bliver det retweetet.
- Et tweet kan bestå af maksimalt 140 tegn, men bør være kortere hvis det skal retweetes.
- Et tweet kan indeholde tekst, link (URL), billeder og video.
- Man kan frit vælge at følge (follow) eller ophøre med at følge (unfollow) som man har lyst til. Generelt er flere followers bedre end få, i hvert fald når man potentielt ud til flere og mange followers giver også lidt prestige.
- Man kan retweete, føje til favoritter eller sende direkte svar til afsenderen.
- Man har mulighed for at spærre for followers, embedde et tweet, m.v. ved at holde musen over de tre prikker.
- Ligesom i almindelig konversation skal et tweet have indhold, send et link til en fed artikel eller video, del din mening om de emner der er dine kerneområder og lad være med kun at skrive om dig selv og din virksomhed.
Sådan bliver du klar
Hvis du tidligere har været på Twitter er det på tide at genoplive din Twitterprofil. Har du ikke en konto er det nu du skal åbne en, mit bud er at en konto, for at blive vist i Googles resultater, skal være mindst 3 måneder gammel ved launch af konceptet.
- Opret eller log ind på Twitter
- Udfyld din profil med billede og banner, navn, bio, område og ikke mindst link til din hjemmeside.
Du kan benytte det gratis online program fra Canva til at lave billederne i den rigtige størrelse til Twitter og de fleste andre sociale medier.
Uanset om det er en gammel Twitterkonto der bliver vækket til live, eller en ny konto, så brug lidt tid på at gøre den lækker, den er ikke meget værd uden følgere.
Følgere (followers) i sig selv gør det ikke, din Twitterprofil skal gerne tilføjes lister og dine tweets retweetes og markeres under favorites hos dine følgere.
Følg de rigtige Twitterprofiler
De “rigtige” Twitterprofiler er dem der er toneangivende indenfor dit felt, men det er også folk som tweeter om emner der ligger tæt op ad dit forretningsområde. Det første du skal gøre er at begynde at følge folk som tilkendegiver at de på en eller anden måde har en interesse i noget du kan tilbyde.
Her er et par tips til at finde folk og firmaer at følge:
Her kan du søge på hashtags # eller på relevante ord og så følge de profiler du synes passer ind.
En del vil følge tilbage, andre vil ikke, men det vigtigste i denne fase er at få skabt aktivitet på din Twitterprofil.
Her kan du søge på ord, som folk har brugt i deres bio (beskrivelse af dem selv på maks. 140 tegn). Followerwonk fungerer klart bedst på engelsk, men som en start er den ok på dansk også.
Det tool jeg bruger mest er dog Twitters egen søgning, hvor specielt søgninger på hashtags (#) giver interessante folk at følge.
Blogs om dine produkter eller services er også et godt sted at finde Twitterprofiler at følge, især hvis du også følger engelsktalende profiler og læser om din branche på engelske blogs.
Følg dine konkurrenter, dine leverandører, aftalepartnere, o.s.v. men gør det stille og roligt, så du ikke følger mere end 3-5 gange så mange som følger dig. Jeg viser dig senere hvordan du sorterer og unfollower profiler som viser sig at være uinteressante.
Få flere engagerede følgere
Du er først og fremmest interesseret i engagerede følgere. Antallet af følgere spiller en rolle, men det er mere afgørende hvem der følger dig og om de engagerer sig.
Opskriften er simpel: Giv folk noget de gerne vil have.
Din målgruppe på Twitter
I Danmark er Twitter ikke så udbredt, men hvis aftalen mellem Google og Twitter forløber som jeg tror, vil flere komme på. Dette giver muligheden for at opnå status af autoritet indenfor dit felt inden konkurrenterne også kommer på.
Selvom antallet af følgere øges meget langsomt i starten, er det vigtigt at holde ud og udsende tweets med jævne mellemrum, Twitter giver mulighed for at du kan se hvornår dine tweets har størst effekt.
Dine tweets skal have generel interesse for din målgruppe, gode tilbud er OK ind i mellem, men lad være med at fortælle alt muligt om dig selv og dit firma, fortæl folk hvordan de kan bruge dine produkter og ting i den stil.

Daglige Tweets
Det anbefales at der udsendes minimum 1 eller 2 tweets dagligt, gerne en 4 – 6 stykker, hvis der er relevans. Brug hashtags!
Det kræver en del tid at skulle opdatere Twitter, tid som ingen af os har, så derfor får du min egen opsætning, hvor indholdskuratering spiller en stor rolle. Indholdskuratering betyder at jeg ofte videreformidler udvalgt information.
Jeg bruger Hootsuite til at tjekke Twitter opdateringer m.v. I Hootsuite kan du også tilføje Facebook, Linkedin og Google+. Programmet er gratis og kan opgraderes til pro hvis i er flere om at opdatere sociale medier.
Jeg bruger også Twitters hjemmeside. Her tjekker jeg ind i mellem notifikationer og følger folk som følger mig. Nogle profiler (typisk billede af en yngre kvinde og 2 tweets) er fake og de unfollower dig senere, så du kan gøre det samme på en let og overskuelig måde med programmet Friend Or Follow, som er gratis og meget let at bruge.
I Google Chrome har jeg installeret en lille udvidelse med RSS Feed Reader, som jeg har sat op til at følge de mest interessante blogs om SEO og relaterede emner, Her finder jeg ting som er ekstra spændende og tweeter dem direkte eller lægger dem ind i Hootsuite, så de bliver udsendt på et senere tidpunkt, de bliver scheduled.
Fordelen ved denne metode er dels at man, hvis man er tidligt oppe, kan være en af de første til at dele f.eks. opdateringer fra Google eller lign., så de fleste bliver tweetet straks om morgenen.
Der findes et hav af programmer til automatisering af Twitter, de fleste (af dem jeg kender) vil jeg ikke anbefale, der er dog et par stykker som er rigtig gode.
Plugg.io er et af dem, her kan man opsætte auto tweets hvor udvalgte kilder retweetes eller tweetet udsendes på basis af f.eks. RSS feeds. Det koster $30 pr. måned for en pro version, hvor jeg kan oprette flere Twitterprofiler. Der er også en gratis version, som er fin at starte op på. Brug lidt tid nu og spar tid senere, rigtigt opsat bliver tweets udsendt via pluggio både kommenteret, retweetet og føjet til favorites.
If This Then That er også fint, der kan opsættes mange, rigtig mange, kombinationer af hændelser som trikker et tweet. IFTTT kan forbinde Twitter med stort set alle andre online tjenester, men tænk lige konsekvensen igennem, hvilket jeg ikke gjorde på et tidspunkt hvor jeg opsatte IFTTT til at opdatere min Facebook side hver gang temperaturen nåede over 21 grader, det er noget rod når temperaturen svinger mellem 20 og 22 grader.
Sådan kommer du på side 1 i Google med Twitter
Så kommer belønningen for arbejdet med at opsætte og vedligeholde Twitter, nemlig muligheden for at dit tweet bliver vist i Googles søgeresultatsider ved søgninger på emner som er relevante for din forretning.
Du kan, så at sige, hacke Googles søgeresultater ved at udsende tweets som er relevante på tidspunkter hvor du ved der vil være søgninger på specifikke emner, det kan være at en konkurrent kommer i TV som ekspert på et specifikt emne, hvorefter jeg ved at der kommer søgninger og derfor går ind og tweeter om nøjagtigt det samme emne. Der er masser af muligheder!
Skulle det, helt mod forventing, vise sig at aftalen mellem Google og Twitter har et andet indhold, vil jeg stadig opfordre dig til at opsætte en Twitterkonto, der er mange anvendelsesmuligheder, bl.a. kundeservice og support, nyhedsformidling og konstant opdateret viden om aktuelle emner.
Happy Tweeting!






