≡ Menu

Webshop SEO Kravspecifikation

Beliggenheden betyder alt

At vælge system, funktionalitet og design til en ny eller større webshop uden at medregne SEO, er som at åbne en butik med facade, interiør og ekspedienter, uden at tænke på beliggenheden.

Webshop SEO beliggenhed

Foto fra Wikimedia, kunstnere: Elmgreen & Dragset.

Gennem årene har jeg analyseret mange webshops, rigtig mange, og undres over at der stadig, i 2015, ikke er fokus på SEO før efter webshoppen er gået live og trafikken udebliver.

Med en ordentlig kravspecifikation kan du, billedligt talt, få en adresse på Strøget med en husleje som på Rødovrevej.





SEO krav til en webshop

SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization, der går ud på at bringe mest mulig kvalificeret trafik til et website, via søgemaskinerne, hvilket i praksis, i Danmark, vil sige Google.

SEO er en række metoder og teknikker, som kan øge relevansen af et website i forhold til de beregninger Google foretager i forbindelse med indeksering og ranking. Dette betyder mere trafik fra Google på søgeord som har relevans for din butik.

Som en sidebemærkning anbefales det at benytte Google Analytics og Google Webmaster Tools til at følge udviklingen frem for at stirre sig blind på at bestemte søgeord skal ranke højt i søgeresultaterne.

Teknisk SEO og valg af webshop

Valg af shop system er ekstremt vigtigt da det vil kræve mange ressourcer at skifte senere, derfor er det meget vigtigt at du sætter dig ordentligt ind i hvordan et givent system fungerer i forhold til SEO.

Der findes groft sagt to typer løsninger, en hvor webshoppen er hosted hos en udbyder, som har et shopsystem der opdateres og vedligeholdes centralt hos udbyderen og hvor udefra kommende (webshopejere) ikke har adgang til at ændre i koden, dette kaldes en hostet webshop løsning.

Blandt disse løsninger findes systemer som DanDomain, Wannafind og Scannet. Denne type løsninger er stabile og forholdsvis billige, men anbefales ikke i forhold til SEO fordi systemerne er så låste, hvilket har givet mange webshop ejere grå hår i hovedet i forbindelse med Googles nye fokus på mobilvenlighed (læs mere her: Mobilegeddon og Googles nye mobilvenlige algoritme).

Den anden type webshops kræver flere ressourcer til opstart og opbygges individuelt ud fra et grundsystem. Denne type systemer er skalérbare og der kan foretages systemrettelser sådan at webshoppen kan søgemaskineoptimeres.

Et af de mest udbredte systemer, og det system jeg normalt anbefaler, er Magento. Basis i Magento er open source og der er rigtig mange som udvikler på systemet. Magento er udviklet i php og kører på en Apache server, hvilket jeg også ser som en fordel frem for “dot net” baserede løsninger, som skal køre på en Microsoft Internet Information Server (IIS).

I den billige ende (det kan nærmest gøres gratis) findes Woocommerce, som er et shopsystem og theme til WordPress, det er let at sætte op og kan optimeres pænt meget.

Woocommerce T-shirt Webshop

Screenshot fra Grandpa´s T-shirts Woocommerce webshop.

Spørgsmål du skal stille til teknik og kode

Er der redirect fra forsiden (www.minwebshop.dk) til shopforsiden? F.eks. som Dandomains webshop der redirecter til www.minwebshop.dk/shop/frontpage.html. Der må ikke være redirect.

Kan URL til siderne redigeres separat? Nogle systemer sammenkæder f.eks. sidetitler eller H1 overskrifter med URL således at hvis der ændres i titlen, ændres URL også. Alle elementer skal kunne redigeres separat.

Jf. ovenstående punkt, skal URL strukturen ideelt se således ud:

  • Forside: www.minwebshop.dk
  • Kategoriforside: www.minwebshop.dk/kategoriforside/
  • Underkategoriforside: www.minwebshop.dk/kategoriforside/underkategoriforside/
  • Produktside: www.minwebshop.dk/kategoriforside/underkategoriforside/produktside

Produktvarianter, meget ens produkter m.v. skal kunne behandles forsvarligt jf. næste punkt.

Hvilke Header indstillinger kan ændres? Er det f.eks. muligt at oprette rel=”canonical”, noindex, ændre titles og Meta descriptions, indsætte semantisk markup (Open Graph og Rich Snippets)? Her skal du have alle muligheder åbne.

Kan forsiden, kategoriforsider, underkategoriforsider og produktsider optimeres? I praksis skal der være afsat plads til indhold, oftest tekst, på disse sider. Man kan ikke forvente at en side skal ranke uden indhold (andet end listevisninger af underkategorier eller produkter). Alle sider skal kunne optimeres med tekst.

Hvordan med opdateringer af systemet? Shopsystemer er bygget på templates og her er det vigtigt at sikre sig at ændringer ikke overskrives ved systemopdateringer. Opdateringer må ikke overskrive eller ændre noget i templates eller andre visnings- eller funktionselementer.

Krav der skal være opfyldt

  1. Alle ovenstående spørgsmål skal kunne besvares positivt.
  2. Responsivt Web Design (RWD).
  3. Mulighed for optimering af CSS.
  4. Mulighed for optimering af JavaScripts.
  5. Indlæsningshastigheden skal overholde Googles krav til Page Speed. Det skal dog bemærkes at det reelt er de færreste websites som lever op til Googles krav om hastighed for mobilvisninger. Du kan teste load hastigheden på disse tre tjenester: Google, Pingdom og GTmetrics.
  6. Billeder (og andre mediefiler) skal kunne navngives så navnet afspejler indholdet.

Tidsbesparende funktioner

  1. Automatisk komprimering og tilskæring af billedfiler.
  2. For webshops med mange produkter kan titler og Meta descriptions delvis kodes så der ikke opstår ens sidetitler.
  3. Redigering af indstillinger på template niveau.

Gør det ordentligt eller gør det igen

Jeg ved godt at mange, som ønsker at starte en webshop, må spare, men i dette tilfælde kan man ikke bruge det gamle ordsprog “hvad der er sparet, er tjent”, for en billig løsning ender som regel med at være for lille, for dårlig i forhold til SEO og markedsføring og ikke fleksibel nok til en større webshops behov.

Det kan simpelthen ikke betale sig i længden at skyde genveje, at få onkel Egon til at kode en Joomla amatørversion og få den billigt hostet i USA, eller at undlade at tænke SEO, og dermed online markedsføring, ind før der vælges shopsystem.

På Internettet er SEO = Markedsføring! Ved at undlade at tænke SEO ind i planlægningsfasen, mister du muligheden for at få en adresse på Strøget til samme pris som en adresse på Rødovrevej.

Gør det ordentligt eller gør det igenFoto fra Wikipedia. Denne bygning er lavet ordentligt og der bygges stadig raketter.

Andre råd til SEO for webshops

Undgå Duplicate Content (DC), hvilket vil sige sider (URLer) der er ens, næsten ens eller tomme.

Eksempler:

  • Ens sider: www eller ikke www, http eller https, skjult systemvisning af sider, visning af samme produkt eller kategori på flere forskellige URLer (eks: /hotel/frankrig/dithotel.htm og /frankrig/hotel/dithotel.htm).
  • Næsten ens sider: Produktvariationer, sorterede listevisninger, sider uden unik tekst.
  • Tomme sider: Hvis en side er tom, får Google serveret en tom skabelon, hvis der er flere af dem, på forskellige URLer, et de ens og giver DC.

Brug tid på tekster eller få en professionel til at skrive, sidetitler og Meta beskrivelser er det som får folk til at klikke på dit link i Googles søgeresultater, i stedet for konkurrentens også selvom du ranker dårligere.

Undgå så vidt muligt producentens beskrivelse af produktet, det er den tekst de fleste af dine konkurrenter bruger og du kan med fordel skille dig ud og smigre Google med en god unik tekst.

Skab værdi for brugerne, såkaldte “SEO tekster” hvor man serverer en sludder for en sladder har ingen værdi. Det har derimod eksempler på hvad dine produkter kan bruges til, hvordan de er lavet, om de er miljørigtige, hvilke specifikationer de har og hvad det betyder i praksis og meget andet i den genre. Få mere inspiration til at skrive spændende tekster.

Brug få udvalgte sociale medier, så opgaven ikke bliver for stor og tidskrævende. Google+ giver muligvis et lille boost til SEO generelt og formodentlig et boost til local SEO. Det er også min overbevisning at vi snart vil se Twitter posts i Googles søgeresultatsider, så Twitter anbefales også. Der ud over skal man jo fiske der hvor fiskene er, så er der tid til overs, så find ud af hvilke sociale medier din målgruppe benytter, og det er ikke altid Facebook.

Magento webshop og SEO

Magento anbefales når der skal vælges webshop system, hvilket underbygges af flere andre i SEO branchen, bl.a. Yoast som har skrevet en fin guide til Magento SEO (på engelsk). De mange muligheder for at hente optimerede templates og ordentligt kodede tilføjelser gør at Magento kan optimeres så du kan få den gode beliggenhed med den lave husleje.



SEO kravspecifikation til webshop og CMS
Undlader du at tænke SEO, og dermed online marketing, ind fra starten, når du vælger webshop system og får shoppen sat op, skal du sandsynligvis bruge flere ressourcer (tid og penge) på at rette op, end hvis det var gjort ordentligt fra starten.
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Skriv en kommentar