≡ Menu

Google Rich Snippets og SEO

Derfor er Semantisk Markup så vigtigt

Sammendrag: De tre mest udbredte skemaer til semantisk markup, Schema.org, W3C.org og microformats.com gennemgås. Yderligere forklares det hvad microdata er, hvordan de benyttes og hvorfor de er vigtige for SEO.
Antal ord: 835

Semantisk Markup

Semantisk markup hjælper Google og andre indekseringsmaskiner til at forstå teksten på din side. Tidligere har indekserings- og ranking metoderne handlet om søgeord, med semantisk søgning handler det mere om “emner

Struktureret data markup

Foto

Et eksempel som kan forklare er:

  1. “Han tanker sin Golf med diesel”
  2. “Han klæder sig på til golf”

I ovenstående behøver det ikke at være klart for Google hvad “Golf” og “golf” egentlig er, men med semantisk markup kan vi hjælpe google på vej, ved at at tilføje at Golf er en bil, mens golf er et spil. Google ved at Golf er en bil, bl.a. fordi det står i nærhed af tanker og diesel, mens golf er sværere at gætte.

Et væsentligt argument for at du skal bruge semantisk markup, er at det letter Googles arbejde med at indeksere siderne og det øger chancen for at siden bliver indekseret rigtigt.





Semantisk markup definitioner for strukturerede data

Der findes 3 standarder (skemaer og definitioner) og en del fagudtryk ligner hinanden meget, så derfor indleder jeg med at forklare hvad de forskellige betegnelser betyder.

Semantik:

Betydningslære, f.eks. jf. ovenstående eksempel 1, udleder Google ved en semantisk læsning, at der er tale om en VW Golf og i eksempel 2 at der er tale om en sportsgren.

Markup:

Egentlig Markup Language, svarende til almindelig HTML hvor <title>Titel</title> markerer at her er tale om sidens titel. Semantisk Markup Language defineres i skemaer, som der findes 3 standarder for; Microformats, RDFa og Microdata.

Information:

I denne sammenhæng er information blot tegn, som via sproget har en forud defineret mening.

Viden:

I denne sammenhæng er viden information sat i kontekst. Når Google viser dig søgeresultater sker dette på baggrund af en stor viden om dig: Google “læser” din gmail, ved hvilke websites du besøger, kender dine G+ venner, dine interesser og en masse andre faktorer. Disse faktorer linkes sammen så de danner en kontekst hvori Google forstår meningen med din søgning.

Microformats:

Er et skema med sprogdefinitioner fra microformats.org.

Schema:

Definitioner af enheder og informationer fra schema.org.

RDFa:

Er et skema med sprogdefinitioner fra W3C.org.

Microdata:

Informationer markeret med semantisk markup kaldes af Schema.org for Microdata.

Linked data:

Informationer markeret med semantisk markup kaldes af W3C for Linked data.

Structured data:

Informationer markeret med semantisk markup kaldes af Google for Structured data.

Semantic search:

Semantisk søgning er en gennemgang af et dokument (f.eks. crawl af en HTML side), hvor informationer (f.eks. tekst) er markeret og dermed klassificeret ud fra faste definitioner fastlagt i det skema der benyttes (Microformats, RDFa eller Schema). Disse informationer kan være kontaktoplysninger, produkter, events, m.fl.

Rich Snippets:

Snippets er den tekst der vises under titlen i Googles søgeresultater, svarende til visningen af Meta Description. Rich Snippets er snippets som henter semantisk markeret data ind i resultatsiden, se eksemplet nedenfor.

Semantisk markup

Hvilket skema skal du vælge?

Google har besluttet sig for at følge standarden fra Schema.org, men alle 3 standarder læses og bruges, så i princippet handler det om hvilken af de tre definitioner der har markup af de oplysninger du vil have fremhævet.

Selv benytter jeg Schema.org som er den nyeste og i mine øjne mest dynamiske standard og så spiller det selvfølgelig også ind at det er Googles foretrukne.

Jeg har tidligere benyttet RDFa og det fungerer glimrende endnu.

Sådan fungerer semantisk markup

Et lille eksempel illustrerer bedst hvordan semantisk markup fungerer:

En adresse skrevet i HTML kan se således ud:

<div>
Seonaut<br>
Ved: Peter Ulstrup Hansen<br>
Vindeholmevej 44.<br>
4900 Nakskov<br>
ulstrup@seonaut.dk<br>
31 67 20 10<br>
<a href=”https://seonaut.dk”>Seonaut.dk</a>
</div>

Med semantisk markup kan den se således ud:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Organization”>
<span itemprop=”name”>Seonaut</span><span orgtype=”LocalBusiness”></span>
<span description =”SEO og digital markedsføring” </span>
<div itemprop”founder” itemscope itemtype=”http://schema.org/Person”>
Ved: <span itemprop=”name”>Peter Ulstrup Hansen</span></div>
<span itemprop=”street”>Vindeholmevej 44</span><br>
<span itemprop=”postalcode”>4900</span>
<span itemprop=”city”>Nakskov</span>
<span itemprop=”email”>ulstrup@seonaut.dk</span><br>
<span itemprop=”phone”>31 67 20 10</span> <br> <span itemprop=”url”>https://seonaut.dk</span>
</div>

Med semantisk markup fortæller jeg søgemaskinerne at der er tale om en LocalBusiness som hedder Seonaut og beskæftiger sig med SEO og digital markedsføring, adressen er Vindeholmevej 44, 4900 Nakskov, email adressen er ulstrup@seonaut.dk, tlf.nr. 31 67 20 10 og website URL: https://seonaut.dk

Schema.org Skemaer

Her er links til de mest almindelige skemaer samt til oversigten over alle skemaer på Schema.org

Artikler: https://schema.org/Article (blog posts, whitepapers, etc.

Creative Work: https://schema.org/CreativeWork (film, bøger, etc.)

Event: https://schema.org/Event (udstillinger, koncerter, etc.)

Organization: https://schema.org/Organization (firmaer, organisationer, etc.)

Person: https://schema.org/Person (instruktør, forfatter, etc.)

Local Business: https://schema.org/LocalBusiness (forretning, service, etc.)

Product: https://schema.org/Product (SEO, mobiltelefoner, etc.)

Review: https://schema.org/Review (anmeldelse af software, bøger, etc.)

Se alle skemaer fra Schema.org: https://schema.org/docs/schemas.html

Hvordan indsætter jeg semantisk markup?

En hurtig og let måde at komme i gang på er at benytte Googles værktøj: “Hjælp til markering af strukturerede data“.

Buildvisible.com har også skrevet en fremragende artikel om Micro Data & Rich Snippets.

Har du en Word Press blog kan All in One Schemaorg Rich Snippets på det kraftigste anbefales, det er det plugin der kører her på bloggen og det er hurtigt og fleksibelt.



Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Rich Snippets og SEO - Brug semantisk markup!
Rich Snippets og SEO - Brug semantisk markup!
De tre mest udbredte skemaer til semantisk markup, Schema.org, W3C.org og microformats.com gennemgås. Yderligere forklares det hvad microdata er, hvordan de benyttes og hvorfor de er vigtige for SEO.
  • Mikael Danielsen 04.10.2015, 12:56

    hej peter
    Tak for et meget velskrevet indlæg
    jeg ejer http://www.vildmedmad.dk som er et af danmarks største sider med madopskrifter
    hvis jeg vil igang, hvilken af kategorierne skal jeg så vælge ? Artikler er vel den der er tættest på ? Vil rigtig gerne vise anmeldelser og billede af opskriften der søges på

Leave a Comment